Reklamen söker nya vägar
Tiden då annonser och direktreklam var de effektivaste sätten att nå ut till allmänheten är förbi. Nu vill företagen nå ut i fler kommunuíkationskanaler och hetast av dem är, inte helt otippat, internet.
De har alla tilldelats Aftonbladets stora bloggpris i var sin kategori och enligt medie- och kommunikationsbranschen är deras insatser allt viktigare inslag i dagens brusande informationssamhälle.
- I dag kan alla vara publicister. Bloggare är viktiga makthavare, en del av dem har till och med betydligt fler läsare än traditionell media på webben, säger Björn Wickström på reklambyrån Wjos i Uppsala.
UNT har nyligen skrivit om Uppsalaföretaget Q-Med som använde sig av bloggare för att marknadsföra sina produkter. Konsumentombudsmannen reagerade på detta och har nu utrett ärendet som väntas gå vidare till Marknadsdomstolen eftersom det inte framgått i bloggarnas inlägg att det handlat om gratis produkter.
Men strategin att använda bloggare för marknadsföring är i sig inte ovanlig.
- Det är vanligt att företag skickar produkter till bloggare.
De hoppas naturligtvis på att bli omnämnda i inläggen. Men om det inte framgått av texterna att produkterna är sponsrade har det ibland uppmärksammats i medierna, vilket slagit tillbaka på företagen eftersom det är olagligt, säger Sara Rosengren, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
- I dag har företagen ännu inte klart för sig hur de ska använda bloggarna i framtiden. De experimenterar sig fram, säger hon.
En annan anledning till företagens intresse för bloggarna är att det är ett relativt billigt sätt att nå ut till många läsare. Bloggdrottningen Isabella Löwengrip, Blondinbella, hade vid SIS Index senaste mätning drygt 300 000 unika besökare varje vecka. Som jämförelse har unt.se i snitt 125 000 unika besökare i veckan. Löwengrip slår även stora nationella sajter som Svenska fans och Lunarstorm.
- Ett problem med bloggarna är att den publicistiska integriteten kan bli eftersatt med tanke på vilken genomslagskraft en del av dem har, säger Björn Wickström
- Här är det viktigt att företagen tar ansvar när de använder bloggare som marknadsföringskanal, att det tydligt framgår vad som är reklam. Men jag tror att läsarna kommer att bli mer källkritiska när de läser bloggar i framtiden.
Bloggar är ett exempel på vad kommunikationsbranschen kallar sociala medier.
- Sociala medier är oerhört heta just nu. Alla företag är intresserade av vad internet kan gör för dem. Några exempel är Facebook, bloggar, You Tube och olika diskussionsforum, säger Björn Wickström.
Ett exempel är Burger King i USA som genom det interaktiva forumet Facebook ordnade en applikation där användaren fick en gratis hamburgare om den "dumpade" tio av sina Facebook-vänner. 230 000 personer blev till slut "dumpade" innan Facebook satte stopp för applikationen.
- Vad Burger King egentligen tjänade på det hela är oklart, men de fick onekligen stor publicitet, säger Björn Wickström.
Han menar att alla företag i dag är intresserade av de här kanalerna, däribland Uppsalaföretagen, även om de är något försiktigare än de världsomspännande jättarna.
- Speciellt i dessa tider när det är lågkonjunktur. Det är fortfarande billigare att sprida sitt budskap via internet jämfört med de traditionella medierna, säger Jakob Gottlieb som driver pr-byrån Mediex i Uppsala.
Men alla nya knep blir inte lika framgångsrika. När Ericsson för några år sedan anlitade kända skådespelare för att gå runt i Stockholm och ta bilder bland turister (visa upp Ericssonmobilen) väckte kampanjen motsatt effekt hos publiken och Ericsson fick negativ publicitet.
Jakob Gottlieb betonar sökmotorernas roll i företagens nya marknadsföringsstrategier.
- Folk tillbringar så pass mycket tid framför datorn i dag, att det är otroligt viktig för företag att synas med rätt information högt upp hos sökmotorernas sidor, säger han.
Företag kan betala för att synas bland de sponsrade länkarna. När det gäller träfflistorna gäller det att ha så många länkar som möjligt till sitt företags sajt, men även det går att fixa.
Traditionellt sett har reklamen alltid sökt upp konsumenten, men den trenden börjar nu vända. På You Tube ger en sökning på ordet reklam drygt 22 000 träffar. Tittaren kan, och verkar också vilja, se gamla reklamklassiker som Vasakronans Rocky och Icas Stig.
- De nya kommunikationskanalerna speglar vår samtid och har börjat fungera som underhållning. Se på gratistidningarna till exempel, säger Sara Rosengren.
På samma sätt får exempelvis modeföretag ut sitt budskap när de bloggande modeexperterna tipsar om de senaste klädesplaggen och vinimportörerna är säkert nöjda när Systembolagets nya vinsortiment diskuteras på olika internetbaserade forum.
Men trots alla nya möjligheter för annonsering tror hon inte att tidningsannonser och tv-reklam spelat ut sin roll.
- Nej absolut inte. De står sig bra. Räckvidden för den reklamen är väl mätbar och det uppskattas av annonsörerna. Däremot kanske den kommer att samspela med webbens möjligheter i större utsträckning i framtiden, säger Sara Rosengren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!