Reklambild väcker reaktion

Omotiverad. Rentav löjlig. IOGT-NTO:s omtalade reklambild väcker reaktioner hos eftermiddagsflanörerna på Vaksala torg.Men Ulrik Norrå, vice ordförande för IOGT:s Uppsaladistrikt, försvarar annonsen:— IOGT uppfattas som en stel organisation. Jag tycker att bilden är djärv.

Omotiverad. Rentav löjlig. Så tycker en del om reklamkampanjen.

Omotiverad. Rentav löjlig. Så tycker en del om reklamkampanjen.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2003-07-10 00:00
Att bli omkullsprungen av en berusad man och tappa sin glass i sanden, att dansa en hel kväll med öppen gylf eller med en kjol som fastnat i troslinningen — det kan kanske kallas små alkoholproblem. Det finns andra, större.
Så var tanken bakom IOGT-NTO:s kampanj. Men alla tycker inte att den är lika fyndig. I stället reagerar många personer på bilden med tjejen i stringtrosor och halva rumpan blottad.

Många kommenterar
Olof Sjöberg har sitt loppmarknadsstånd precis invid annonspelaren på Vaksala torg. Han berättar att flera personer kommenterat bilden:
— Folk tycker att det är konstigt eftersom IOGT-NTO är ideella.
Själv reagerar han inte så mycket:
— Man har väl blivit van vid att kvinnor förnedras i reklamen.

Mest ris
På IOGT-NTO:s förbundskansli i Stockholm har man fått både ris och ros för bilden. Mest ris dock, säger informatören Mikael Rosén:
— Vi har fått en handfull klagomål om dagen sedan i söndags, då kampanjen startade. Men det är inte mer än när vi hade kampanjen mot lördagsöppet för några år sedan.
Ulrik Norrå medger ändå att när han först fick se bilden tyckte han att den verkade lite olämplig. Men när han fick se annonstexten och avsändaren föll allt på plats:
— Det är själva missödet som är poängen. Tjejen är inte bara med som blickfång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om