Regionförbundet ryter till mot uppskjutna investeringar

Regionförbundet ryter nu till mot att viktiga investeringar på järnvägar och vägar riskerar att skjutas på framtiden.

Uppsala2007-05-22 16:31
Det handlar bland annat om det planerade dubbelspåret på Ostkustbanan mellan Skutskär-Furuvik, åtgärder för att höja kapaciteten på järnvägen mellan Uppsala och Stockholm samt ombyggnaden av väg 67.
Oacceptabelt är det ord Margareta Rönnblom använder för att förklara hur Regionförbundet ser på Banverket och Vägverkets förslag till reviderad framtidsplan för åren 2004-2015. Planen innebär att flera stora väg- och banprojekt skjuts på framtiden. Bland annat senareläggs utbyggnaden till dubbelspår på Ostkustbanan norrut, sträckan Skutskär-Furuvik, till efter 2015.

Inte heller prioriteras en ombyggnad av den kvarvarande sträckan med enkelspår genom Gamla Uppsala. En sträcka som det borde vara ett nationellt intresse att få bort enligt Regionförbundet eftersom den utgör en flaskhals för trafiken från och till norra Sverige.
Planen innehåller inte heller några förbättringar på sträckan Uppsala-Stockholm, något som förvånar Margareta Rönnblom på Regionförbundet.
- Det måste finnas utrymme för kapacitetshöjande åtgärder även på den här delen av Ostkustbanan. Det skulle till exempel kunna röra sig om ombyggnader av plankorsningar i Uppsala och Knivsta, säger hon.

Bland annat har Upptågstrafiken haft stora problem sedan resandet till Arlanda ökat kraftigt. Kapacitetsbristerna har lett till att den regionala tågtrafiken nu inte kan utvecklas ytterligare.
- Som det ser ut i dag klarar Upptåget oftast att hålla tidtabellen men det finns ingen möjlighet att stoppa tågen i Alsike och Bergsbrunna, förklarar Margareta Rönnblom.

Regionförbundet kritiserar också skarpt att Vägverket nu vill skjuta på ombyggnaden av sträckan Stingtorpet-Tärnsjö på väg 67 genom Heby kommun. Sträckan går genom ett åssystem som innehåller ett av Mellansveriges största grundvattenmagasin och trafikeras av tung trafik med farligt gods.
"Den nuvarande sträckningen av riksväg 67 mellan Stingtorpet och Tärnsjö utgör en miljörisk av högsta potens", skriver Regionförbundet i det remissvar som nyligen skickades i väg.

Regionförbundets kräver nu utökade ekonomiska resurser så att projekten kan genomföras som planerat. När det gäller ombyggnaden av väg 67 påpekar man också att det borde vara möjligt att finansiera denna med medel som avsatts i den nationella vägplanen för miljöåtgärder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!