Johan Örjes (C), regionråd med ansvar för trafikfrågor, säger att fyrspåret och pengar till en ny Hjulstabro är de två viktigaste frågorna som måste med i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur.
– För oss är det väldigt viktigt att regeringen lever upp till det man har sagt att man ska leva upp till. Fyrspåret är inte bara ett regionalt intresse för Uppsala. Det är ett nationellt intresse, säger Johan Örjes.
I remissyttrandet, som behandlades av regionstyrelsen på tisdagen, kallar man Trafikverkets förslag för ett avtalsbrott: "I förslaget till nationell plan framgår att byggstart kan ske tidigast 2028–2033 samt att 82 procent av finansieringen, över 10 miljarder kronor, ligger bortom 2033 vilket Region Uppsala anser är oacceptabelt och ett brott mot avtalet mellan staten, regionen och kommunerna."
Hjulstabron är i dag en flaskhals som gör att större fartyg inte kan trafikera de västra delarna av Mälaren. Aven här vill Region Uppsala att regeringen skjuter till de medel som krävs.
– Om man ska tillgodogöra sig de investeringar som redan gjorts behövs en ny Hjulstabro för sjöfartens skull, säger Johan Örjes.
Andra punkter som regionen tar upp är att man vill att en utredning av Arosbanan, en järnväg mellan Uppsala och Enköping, startas, samt att Upptågets stationer mellan Uppsala och Tierp rustas upp.