Det var under hösten förra året som det uppstod problem med varuförsörjningen till regionerna, däribland Uppsala. Nu visar en utredning att Apotekstjänst överskattade sin förmåga och att de fem berörda regionerna underskattade de lokala behoven av anpassning till den nya leverantören.
– Trots att upphandlingen gällde en tjänst som utifrån betraktat förefaller enkel innehåller den många delar som måste fungera samtidigt. Och det i en viktig, men också komplex miljö som hälso- och sjukvården är, säger utredaren Toivo Heinsoo.
Utredningen visar bland annat på stora brister i de första planerade leveranserna från Apotekstjänst under hösten 2019 och att det tidigt stod klart att de tänkta logistiklösningarna inte fungerande.
Samtidigt gjordes det enligt utredningen extra beställningar från regionerna och beställningar ”för säkerhets skull” vilket ledde till leveranskaos.
– Vi kommer att dra lärdomar av den här utredningen och kommer att återkomma med ett förslag på vårt framtida arbete, säger Johan von Knorring, regiondirektör för Region Uppsala i ett pressmeddelande.
Toivo Heinsoo:
– Det finns förbättringsutrymme i alla delar. Den huvudsakliga orsaken kan beskrivas som att den gemensamma varuförsörjningen skulle introducera en ny ovan leverantör och bestämde sig för att göra det samtidigt i fem regioner.
Den eventuella skuldfrågan kommer att utredas av en juristgrupp.