Den 30 juni gick regeringen ut med beslutet att fasa ut elbusspremien från 1 augusti 2023. Premien utgör 20 procent av elbussens inköpspris, och syftet var att introducera fler elbussar på marknaden.
Sedan april förra året rullar 12 elbussar fram på Uppsalas gator som körs av Gamla Uppsala Buss. Mot slutet av året ska antalet fördubblas.
Hur påverkar det här er?
– Det är klart negativt, det kom som en överraskning. Vi kommer att anskaffa elbussar i alla fall, men det får ju en ekonomisk negativ effekt, säger Stefan von Below, vd för Gamla Uppsala Buss.
Han berättar att den indragna elbusspremien kommer innebära förlorade intäkter, snarare än högre kostnader.
– Man tar inte med det i budgeten som en intäkt, men det är utan tvekan så att det finns en förhoppning om att få den intäkten. Det här elstödet söker man från år till år, det är något som ligger utöver budgeten, säger Stefan von Below och fortsätter:
– Jag kan inte säga att vi har räknat med fortsatt elstöd, men jag hade räknat med någon form av dialog eller i alla fall information om att de såg över elstödet för stadsbusstrafik.
I dagsläget har Gamla Uppsala Buss 186 bussar, varav 12 är eldrivna. Innan årsskiftet ska 12 nya elbussar ha kommit ut i trafiken, vilket gör att siffran då ligger på 24 elbussar i Uppsalas stadstrafik.
Enligt Region Uppsala är målet 60 elbussar i Uppsalas stadstrafik till 2027, och tanken är cirka 10 nya elbussar per år.
Förändrar det här beslutet ert arbete framöver?
– Det är ett politiskt beslut vilken anskaffningsplan man vill ha på elbussar. Det här skulle kunna leda till ett förändrat inriktningsbeslut, men den dialogen har vi inte haft än.
Utökningen av elbussar i Uppsala kommer inte påverkas nämnvärt av det indragna stödet från regeringen, tror Cecilia Linder (M), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
– Att fortsätta med fossilfritt och elektrifiering kommer vi att göra i vilket fall. Själva miljömålen står kvar, och när regeringen förändrar något på statlig nivå behöver inte vi ändra oss så, men man får ta den ekonomiska konsekvensen, säger hon.
I regeringens pressmeddelande står det att "stödet till stadselbussar har spelat ut sin roll" och att för dessa bussar är "eldrift numera det självklara valet". Däremot får bland annat regiontrafik och expressbussar fortsatt stöd.