FyrspÄret kan inte byggas de nÀrmaste 16 Ären om inte mer pengar skjuts till. Det hÀvdar Trafikverket, som menar att underhÄll av befintliga vÀgar och jÀrnvÀgar mÄste prioriteras. En slutsats som chockat Uppsala kommun, som planerar stans framtida jÀtteutbyggnad utifrÄn fyrspÄret.
I en intervju i UNT svarade dock infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen redan beslutat att fyrspÄret ska byggas och att projektet Àr prioriterat.
Men Mohamad Hassan (L), kommunalrĂ„d i Uppsala, blev inte lugnad av Tomas Eneroths svar â tvĂ€rtom.
â Jag blev snarare mer orolig. PĂ„ frĂ„gan om finansiering kunde han inte ge ett tydligt besked om pengarna finns eller inte. Han svarade att han ville veta varför Trafikverkets andra Ă„tgĂ€rder blivit dyrare, vilket pĂ„ politikersprĂ„k betyder att det inte skjuts till mer medel och att vi nu ska brĂ„ka om vilka projekt som ska prioriteras högst, sĂ€ger Mohamad Hassan.
I en sÄdan eventuell konflikt behöver Uppsala slÄss mot andra kommuner som givetvis vill att deras utlovade satsningar genomförs, konstaterar Mohamad Hassan.
â Eftersom mĂ„nga inte gillar satsningar i Stockholmsregionen kommer fyrspĂ„ret att hamna i skottlinjen. Jag vill ha ett tydligt besked frĂ„n regeringen att man skjuter till öronmĂ€rkta pengar för fyrspĂ„ret. VĂ„r region Ă€r en motor i Sverige, och fyrspĂ„ret Ă€r ocksĂ„ oerhört viktigt Ă€ven för all trafik norr om Uppsala.
Mohamad Hassan menar att Uppsala kommun sÄ hÀr i backspegeln skulle agerat annorlunda. I stÀllet för att sjÀlva lobba för fyrspÄr borde Uppsala gÄtt ihop med kommuner norr om Uppsala och talat med en röst, anser han:
â DĂ„ hade vi inte behövt ha den motförpliktelse som vi nu Ă„tagit oss med hela sydöstra staden. Den utbyggnaden Ă€r viktig, men det Ă€r mĂ„nga medborgare som Ă€r upprörda och inte vill ha den.
Den förpliktelse som Mohamad Hassan refererar till Àr det krav staten stÀllt pÄ Uppsala i fyrspÄrsavtalet: i utbyte mot att regeringen bygger ut jÀrnvÀgen med fyra spÄr mellan Uppsala och Stockholm samt en station i Bergsbrunna ska Uppsala bygga 33 000 bostÀder, de flesta kring den utlovade nya stationen, samt ny kollektivtrafik.
â Vi fĂ„r stryk varje dag av medborgare som inte vill ha projektet och av den politiska oppositionen som inte heller vill ha det. Det Ă€r vi beredda att ta, men dĂ„ mĂ„ste staten backa upp oss, sĂ€ger Mohamad Hassan.
Om staten inte börjar bygga fyrspÄret 2024 som avtalat tycker Mohamad Hassan att Uppsala kommun ska stÀmma staten.
â Det Ă€r min linje. Vi har verkligen bullat upp och inte darrat pĂ„ manschetten utan gĂ„tt all in för att möta de krav som staten stĂ€llt pĂ„ oss. Vi har tagit in konsulter, anstĂ€llt extra personal och gjort utredningar. Det har inte varit billigt.
Hur mycket pengar handlar det om?
â Om tiotals miljoner kronor. De pengarna tycker jag att vi ska krĂ€va av staten om fyrspĂ„ret inte blir av.
Mohamad Hassan anser att staten inte skött tidigare utlovade projekt. JÀrnvÀgsövergÄngarna pÄ S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i centrala stan ska ersÀttas av tunnlar, byggen som var planerade att stÄ klara 2017 men som skjutits upp flera gÄnger.
â Jag kĂ€nner mig lite less pĂ„ Trafikverket och staten, sĂ€ger Mohamad Hassan.
Men Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, anser att Tomas Eneroth gav sÄ tydliga besked som han kunde.
â Vi ska vara vĂ€ldigt glada över att han tydligt sagt att fyrspĂ„ret Ă€r en prioritering och att regeringen redan fattat beslut om det hĂ€r.
Han ger ju dock inget svar pÄ om pengar ska skjutas till?
â Jag tolkar svaret som att regeringen kommer att skjuta till pengar, men inte allt som Trafikverket begĂ€r. SĂ„ Ă€r det inom alla omrĂ„den: myndigheter begĂ€r mer pengar Ă€n de kan fĂ„.
Erik Pelling menar att Uppsala inte hade kunnat fĂ„ till ett avtal om fyrspĂ„r utan motprestation â Ă€ven om man gĂ„tt ihop med andra kommuner.
â I alla stora investeringar krĂ€ver staten en motprestation för att vara sĂ€kra pĂ„ att det man gör ger maximal effekt.
I vÄr kommer regeringen att lÀgga fram en infrastrukturproposition, baserat pÄ bland annat Trafikverkets bedömning. Trafikverket ska sedan, baserat pÄ hur mycket pengar som ges till investeringar respektive underhÄll, ge förslag pÄ en ny nationell infrastrukturplan över vilka projekt man satsar pÄ. 2022 kommer den slutliga propositionen att vara fÀrdig och det stÄr klart om fyrspÄret ska byggas enligt avtal.
â Inget Ă€r klart förrĂ€n det Ă€r byggt. Det Ă€r först nĂ€r det Ă€r svart pĂ„ vitt i propositionen som vi kan kĂ€nna oss helt sĂ€kra, sĂ€ger Erik Pelling.