Fyrspåret kan inte byggas de närmaste 16 åren om inte mer pengar skjuts till. Det hävdar Trafikverket, som menar att underhåll av befintliga vägar och järnvägar måste prioriteras. En slutsats som chockat Uppsala kommun, som planerar stans framtida jätteutbyggnad utifrån fyrspåret.
I en intervju i UNT svarade dock infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen redan beslutat att fyrspåret ska byggas och att projektet är prioriterat.
Men Mohamad Hassan (L), kommunalråd i Uppsala, blev inte lugnad av Tomas Eneroths svar – tvärtom.
– Jag blev snarare mer orolig. På frågan om finansiering kunde han inte ge ett tydligt besked om pengarna finns eller inte. Han svarade att han ville veta varför Trafikverkets andra åtgärder blivit dyrare, vilket på politikerspråk betyder att det inte skjuts till mer medel och att vi nu ska bråka om vilka projekt som ska prioriteras högst, säger Mohamad Hassan.
I en sådan eventuell konflikt behöver Uppsala slåss mot andra kommuner som givetvis vill att deras utlovade satsningar genomförs, konstaterar Mohamad Hassan.
– Eftersom många inte gillar satsningar i Stockholmsregionen kommer fyrspåret att hamna i skottlinjen. Jag vill ha ett tydligt besked från regeringen att man skjuter till öronmärkta pengar för fyrspåret. Vår region är en motor i Sverige, och fyrspåret är också oerhört viktigt även för all trafik norr om Uppsala.
Mohamad Hassan menar att Uppsala kommun så här i backspegeln skulle agerat annorlunda. I stället för att själva lobba för fyrspår borde Uppsala gått ihop med kommuner norr om Uppsala och talat med en röst, anser han:
– Då hade vi inte behövt ha den motförpliktelse som vi nu åtagit oss med hela sydöstra staden. Den utbyggnaden är viktig, men det är många medborgare som är upprörda och inte vill ha den.
Den förpliktelse som Mohamad Hassan refererar till är det krav staten ställt på Uppsala i fyrspårsavtalet: i utbyte mot att regeringen bygger ut järnvägen med fyra spår mellan Uppsala och Stockholm samt en station i Bergsbrunna ska Uppsala bygga 33 000 bostäder, de flesta kring den utlovade nya stationen, samt ny kollektivtrafik.
– Vi får stryk varje dag av medborgare som inte vill ha projektet och av den politiska oppositionen som inte heller vill ha det. Det är vi beredda att ta, men då måste staten backa upp oss, säger Mohamad Hassan.
Om staten inte börjar bygga fyrspåret 2024 som avtalat tycker Mohamad Hassan att Uppsala kommun ska stämma staten.
– Det är min linje. Vi har verkligen bullat upp och inte darrat på manschetten utan gått all in för att möta de krav som staten ställt på oss. Vi har tagit in konsulter, anställt extra personal och gjort utredningar. Det har inte varit billigt.
Hur mycket pengar handlar det om?
– Om tiotals miljoner kronor. De pengarna tycker jag att vi ska kräva av staten om fyrspåret inte blir av.
Mohamad Hassan anser att staten inte skött tidigare utlovade projekt. Järnvägsövergångarna på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i centrala stan ska ersättas av tunnlar, byggen som var planerade att stå klara 2017 men som skjutits upp flera gånger.
– Jag känner mig lite less på Trafikverket och staten, säger Mohamad Hassan.
Men Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, anser att Tomas Eneroth gav så tydliga besked som han kunde.
– Vi ska vara väldigt glada över att han tydligt sagt att fyrspåret är en prioritering och att regeringen redan fattat beslut om det här.
Han ger ju dock inget svar på om pengar ska skjutas till?
– Jag tolkar svaret som att regeringen kommer att skjuta till pengar, men inte allt som Trafikverket begär. Så är det inom alla områden: myndigheter begär mer pengar än de kan få.
Erik Pelling menar att Uppsala inte hade kunnat få till ett avtal om fyrspår utan motprestation – även om man gått ihop med andra kommuner.
– I alla stora investeringar kräver staten en motprestation för att vara säkra på att det man gör ger maximal effekt.
I vår kommer regeringen att lägga fram en infrastrukturproposition, baserat på bland annat Trafikverkets bedömning. Trafikverket ska sedan, baserat på hur mycket pengar som ges till investeringar respektive underhåll, ge förslag på en ny nationell infrastrukturplan över vilka projekt man satsar på. 2022 kommer den slutliga propositionen att vara färdig och det står klart om fyrspåret ska byggas enligt avtal.
– Inget är klart förrän det är byggt. Det är först när det är svart på vitt i propositionen som vi kan känna oss helt säkra, säger Erik Pelling.