– Jag orkar inte längre, vi har kämpat med det här så länge nu och det känns som att kommunen backat från de besked vi fått tidigare, säger Malin Wahlund Egnell som driver m/s Kung Carl Gustaf.
I och med brobygget i Flottsund begränsas antalet broöppningar under sommarsäsongen 2016. Rederiet m/s Kung Carl Gustaf menar nu att de inte kommer att klara säsongen utan de extra öppningar utanför tidtabell som de menar att de blivit lovade tidigare.
– I september var beskedet att vi skulle försöka styra våra abonnerade turer till de ordinarie öppningarna, men att vi skulle få extra öppningar för de turer som absolut inte gick att boka om som bröllop och universitetskonferenser. Nu har vi fått slutgiltigt besked att vi endast beviljas tre sådana extra öppningar.
Vad innebär det för er?
– Vi kommer inte klara det här, vi överlever inte ekonomiskt för det är framförallt de abonnerade turerna som vi tjänar pengar på.
Malin Wahlund Egnell berättar att de efter de positiva beskeden i september valde att renovera båtens maskiner, vilket innebär att den buffert företaget hade nu är slut.
– Om vi hade fått det här beskedet i september, då hade vi kunnat välja att sälja eller få kompensation från kommunen för att ligga stilla i hamn under hela 2016.
Men eftersom de tolkade kommunen som att de skulle få fler öppningar valde m/s Kung Carl Gustaf att i stället satsa.
– Nu är farleden helt stängd och vi kan därför inte sälja eller flytta eftersom vi inte kommer ut med båten. I april när den öppnar igen är det för sent att sälja båten för då har säsongen redan dragit igång.
Stadsbyggnadsförvaltningens avdelningschef Michael Eriksson håller inte med om att kommunen varit otydliga med sina besked.
– Vi har meddelat rederiet att det är de här fasta luckorna som gäller, samt att de ska få köra en extra tur på sista april och vid några andra tillfällen, men därefter måste vi sätta stopp.
Han förklarar att brobygget är ett tekniskt och miljömässigt komplicerat projekt där flera olika intressen måste vägas samman.
– Det är kollektivtrafik, bilister, cyklister med flera, vi kan inte laborera mer helt enkelt. Entreprenören som bygger bron säger att det vi gör nu, det vill säga håller bron öppen för både trafikanter och sjöfart, det är unikt.