Rederiet besvikna på kommunen

En av de få båtarna som inte kommer under den provisoriska bron är turbåten m/s Kung Carl Gustaf, som drivs av AB Rederi Fyris. Och de är inte nöjda med hur kommunen hanterat ombyggnationen.

För att öppna bron krävs en lyftkran och fyra personer.

För att öppna bron krävs en lyftkran och fyra personer.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-07-24 12:05

Sommarens provisoriska bro innebär begränsade turtider för rederiet som menar att de förlorat kunder på grund av tiderna. För att undvika den stängda bron har kommunen gett flera förslag på andra platser som m/s Kung Carl Gustaf skulle kunna utgå ifrån under sommaren, men enligt Malin Wahlund Egnell är inga av dem fullgoda.

– Kommunen sa först att vi kunde flytta till Skarholmen, men där behövs tillgång till vatten och el och att vägen görs i ordning för att tankbilen ska kunna komma fram till oss. De kan kalla mig gnällig, men man behöver el och vatten. Sedan sa de att vi kunde lägga till nedanför bron vid Flottsund, men då skulle vi ligga jätteilla mitt i passagen och inte kunna vända. Det är inte direkt som att parkera en bil.

I höst stänger kommunen av bron helt för att bygga den nya. För att tillfälligt stänga av en öppen farled såsom den vid Flottsundsbron måste kommunen ansöka om en avlysning hos Sjöfartsverket. Den avlysningen gäller ifrån den 15 oktober, men Rederi Fyris menar att de fått förbud från kommunen att trafikera farleden helt från och med 15 september.

På kommunen har projektledaren Michael Eriksson gått på semester och går inte att nå, men Patrik Österbring är chef för anläggningsenheten på Uppsala kommun och säger att det beslutet är en överenskommelse mellan rederiet och kommunen.

– Som jag förstår det har det varit på deras önskemål, och man gjort en gemensam uppgörelse med kommunen. Men jag har inte själv varit med i den processen, säger Patrik Österbring.

Men Malin Wahlund Egnell känner inte igen sig i den beskrivningen.

– Spännande, det är inte det svar vi har fått ifrån andra på kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!