Rea året om

På Uppsala gågata lyser röda skyltar i butikernas fönster. Rea har blivit vardag, men konsumenters nya krav kan drabba butikernas lönsamhet.

Sigrid Olason Rick är ställföreträdande butikschef på New Yorker i Uppsala

Sigrid Olason Rick är ställföreträdande butikschef på New Yorker i Uppsala

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2015-07-18 08:52

”Ständiga reor skapar konsumenter som förväntar sig ständigt låga priser.” Så sammanfattar chefsekonom Jonas Arnberg situationen i den framtidsbarometer Svensk handel har sammanställt.

– Sedan finanskrisen har köptrycket minskat, men fortfarande köper detaljhandeln in samma mängd varor. Det leder till fler reor eftersom butiker vill sälja de plagg som inte gått åt till låga priser, förklarar han.

I dag kanreaskyltar skymtas i butiksfönster hela året om. Förut var realiseringar endast koncentrerade kring jul och midsommar.

– Genom digitaliseringen och den ökade konkurrensen från utlandet har kunder blivit väldigt prismedvetna. De frågar sig oftare: Varför ska jag köpa varor till ordinarie pris när de sedan kommer som rea? säger Jonas Arnberg.

Han får medhåll från Matti von Magius på Upsala Handelsförening, som ser samma utveckling ske lokalt. Han beskriver det som ett ekorrhjul, när en butik börjar rea så hakar nästa butik på.

– Dessutom kommer kollektioner tidigare och försvinner innan säsongen ens börjat. Vill du handla badkläder inför semestern i augusti, så går det i princip inte att få tag på.

Matti von Magius tror det gör att konsumenter inte riktigt hinner med.

– Framför allt klädesplagg måstesnabbt generera pengar, annars reas de ut.

Roger Abrahamsson, butikschef på Brothers i Uppsala, har inte märkt att butikens kunder förväntar sig fler reor.

– Däremot märks det att andra butiker har många reor. I kombination med rabatter till sina medlemmar, tycker jag branschen har blivit för ivrig att erbjuda specialpriser.

Roger Abrahamsson tror att damklädesbutiker påverkas av reor i en högre grad än andra butiker.

– Historiskt sett handlade reor om att bli av med enstaka, udda plagg. I dag är det snarare ett sätt att bli av med kläder som sålt dåligt på grund av färg eller passform, säger han.

Sigrid Olason Rick är ställföreträdande butikschef på New Yorker i Uppsala. Hon har märkt att vissa kunder avvaktar med sina inköp, i väntan på en rea.

– Men det är lite speciellt på just New Yorker, vår affärsidé bygger på ahög modegrad och låga priser. Vi kan alltid erbjuda kunderna rea på utgående varor. Prisnivån är redan väldigt låg.

I likhet med Roger Abrahamsson har Sigrid Olason Rick noterat att småreorna blir allt vanligare.

– Det känns som att reor avlöser varandra hela tiden. För New Yorkers del tror jag utvecklingen kan gynna oss.

Regler vid realiseringar Fakta

Enligt Prisinformationslagen får reor bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris” .

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!