Rättvist fika på jobbet
Vilket kaffe har du på jobbet? Ett 50-tal arbetsplatser i Uppsala har valt rättevisemärkt i automater och kaffebryggare.
Foto: Patrik Lundin
Kaffe var också den första rättvisemärkta produkten som slog igenom riktigt stort. I dag, när det finns betydligt fler certifierade varor att välja på, går projektet under namnet Rättvisemärkt på jobbet.
En av Uppsala-arbetsplatserna på listan är Hyresgästföreningen, där man dricker certifierat kaffe sedan några år tillbaka. Ingalill Hallén-Johansson är inköpschef:
- Vi bara tog beslutet att vi tyckte det var bra att handla på det viset, så att jordbrukarna får rättvist betalt för sina produkter, säger hon.
Och kostnaden?
- Det är något dyrare än att köpa annat kaffe, men det är värt så mycket mer att det känns bra att betala de extra kronorna.
På ABF i Uppsala har man haft rättvisemärkt fika sedan 2004. Då var det inte alla tillverkare som kunde leverera sådant automatkaffe, berättar utvecklingsledare Peder Granath.
- Nu har ju alla det, det har verkligen slagit igenom och priserna har gått ned. Från början var det betydligt dyrare.
Någon statistik över exakt hur många i landet som "fikar rättvist" på arbetet finns dock inte, eftersom det är företagen själva som registrerar sig.
- Arbetsplatslistan ökar hela tiden, men det finns säkert många fler än de som anmält sig där, säger Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt.
När det gäller arbetsplatser inom den offentliga sektorn jobbar organisationen med utmärkelsen Fair Trade City.
- Det är en diplomering till kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion och som arbetar för att utöka antalet etiskt märkta produkter i butiker och på arbetsplatser, berättar Ola Höiden.
I dag finns 26 sådana städer i Sverige; däribland Norrköping, Linköping och Malmö.
Försäljningen av rättvisemärkta produkter ökar, och i takt med det växer även organisationen. I dag har man runt 14 anställda - dubbelt så många som 2006.
- För bara tre fyra år sedan var väl Rättvisemärkt något för den väldigt medvetne konsumenten, i dag har vi nått ut lite bredare till vanliga konsumenter. Och det måste vi också göra, för att kunna göra en ännu större skillnad.
Totalt är dock fortfarande bara några få procent av alla varor som säljs i svensk dagligvaruhandel rättvisemärkta. Certifierat kaffet är populärast, och utgör 3,4 procent av marknaden.
- Det intressanta där är att trots att kaffet var den första certifierade produkten så fortsätter den att öka.
Kanske kommer organisationens aktuella kampanjsatsning Nordic Fairtrade Challenge öka andelen ytterligare.
Under tisdagen tävlar de nordiska länderna om vilket av dem som får till flest rättvisemärkta fikapauser på en och samma dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!