Rallyt där man ska komma på avvägar

Skoda Felicia är ingen fyrhjulsdriven jeep direkt. I två sådana småbilar, målade som dalahästar, ska tre Uppsalastudenter med vänner försöka ta sig ända till Mongoliet. De ska delta i The Mongol Rally, ett välgörenhetsrally där långt i från alla fordon kommer i mål.

Huvudsaken med resan är få uppleva mycket, menar Uppsalastudenterna Johan Sundin och Hannes Rutqvist.

Huvudsaken med resan är få uppleva mycket, menar Uppsalastudenterna Johan Sundin och Hannes Rutqvist.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-07-10 09:27
Vanliga rallyn handlar om att komma först. I The Mongol Rally gäller det i stället att samla in pengar och ha så kul som möjligt under tiden. Starten går den 18 juli från London. Målet är Ulaanbaatar, huvudstad i Mongoliet. Vägvalet däremellan är helt upp till de tävlande.

Uppsalastudenterna och deras tre vänner från Härnösand och Torsåker skulle kunna ta motorvägen genom södra Ryssland, men då kommer de fram alldeles för snabbt och enkelt.
- Tanken är att man ska hamna i konstiga situationer och träffa så många människor som möjligt, förklarar Johan Sundin, som ska blogga för UNT under resan.

Det var han som tog initiativ till resan. Han älskar bilsemestrar, det där att man får se mycket på vägen och kan stanna var man vill. För att visa den valda rutten skrollar han på en bärbar dator som står uppslagen på köksbordet. På Google maps kan man till och med se fotografier från olika vägavsnitt. Vissa länder ser ut att mest bestå av bergsområden eller sand.
- Ibland är det inte så stor skillnad på vägen och inte vägen, säger Johan Sundin.

Fram till Iran ska de bara blåsa på, genom Västeuropa, Balkan och Turkiet. Sedan blir det krångligare vägar genom Iran och länder som slutar på -stan: Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan, Kirgizistan, Kazakstan. Slutligen kommer de att köra en bit genom södra Ryssland innan de korsar gränsen till Mongoliet. Då återstår 200 mil i mer eller mindre kartlöst och väglöst land.
- Gps ska inte användas, hur ska man då kunna köra fel? Kartbok och kompass räcker, säger Ulf Troeng, utsedd till kartansvarig eftersom han orienterar.

Sponsorer har de haft flyt med, insamlingsmålet är redan passerat. Alla visum fixar organisationen The Adventurists som anordnar rallyt, bara det kostar 8000 kronor per skalle. De två Skoda Felicia har gjorts i ordning av elever på Faluns fordonsprogram som förutom att göra bilarna redo för besiktning, har höjt dem och förstärkt dem med hasplåtar undertill så att motorn inte ska slås sönder på de dåliga vägarna. Luftkonditionering saknas, så rutorna behövde tonas för att skydda mot den gassande solen.
Dalahästorange med kurbitsmålning, blir pricken över i:et en liten dalahäst på motorhuven.
Varje bil kommer att ha 40 liter reservbensin och tre reservhjul. Tält, sovsäckar och annat bagage packas på taket. Sex veckor beräknas resan ta.

Varför gör de detta egentligen? För att träffa folk och uppleva gemenskapen och den häftiga stämningen. För känslan av att vara del av något större, blir svaret. Arrangören ordnar flera stora fester för deltagarna, en i Tjeckien dagen efter start.
- Det ska tydligen vara ett helt galet jätteparty. Rykten säger att årets fest blir i ett underjordiskt grottsystem, berättar Johan Sundin.

Resan handlar också om att stilla nyfikenheten på för dem okända och intressanta länder, säger Ulf Troeng. Men mest ser de fram emot friheten det innebär att sitta i bilen med killkompisarna.
FAKTA
The Mongol Rally

Varje deltagande bil ska samla in minst 1000 pund till välgörenhet. Deltagarbilarna får vara max 10 år gamla och inte ha mer än 1,2 liters motor. Gps ska inte användas. Rallyt handlar mest om att åka vilse, upptäcka världen, råka i trubbel och ha kul. Bilar som trots allt når målet skänks till staten i Mongoliet, som säljer dem eller gör om dem till polisbilar eller räddningsbilar.

Källa: www.mongolrally.theadventurists.com.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om