Räfflor i asfalten ska väcka bilförarna

E 4 mellan Uppsala och Lövstalöt ska få räfflade mittlinjer. De vita räfflorna ska varna trötta eller distraherade förare om att de är på väg över mittlinjen eller i mötande körfält och därmed minskar risken för olyckor.

Robert Kubesczka Robert Kubeczka har hand om fräsmaskinen.

Robert Kubesczka Robert Kubeczka har hand om fräsmaskinen.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2007-08-04 00:01
Sedan två år tillbaka har Vägverket satsat på att räffla alla större svenska vägar för att öka trafiksäkerheten. Räfflorna har tidigare fått stort genomslag i USA och när Väg- och transportinstitutet tidigare i år testade en räfflad vägsträcka söder om Jönköping kunde en 50 procentig minskning av antalet singelolyckor konstateras. Torbjörn Hedén som arbetar på EKC, Vägverkets entreprenör, uppskattar att vägsträckor på drygt hundra mil kommer att ha räfflats innan året är slut.
- Räfflor är en billig investering jämfört med att sätta upp mitträcken. Räfflingen kostar 20 kronor per meter och det räcker med en olycka mindre på en väg så har staten tjänat in investeringen där, säger Magnus Karlsson på Vägverket.

Vid lunchtid på
fredagen har patrullen från Vägverkets entreprenör EKC precis anlänt till Uppsala. Under eftermiddagen ska de räffla nio kilometer på vägsträckan Uppsala-Lövstalöt. När UNT möter upp i vägkanten har de räfflat ett par hundra meter av vägen.
- Hittills har allting gått bra, trots regnet. Vi kommer att bli klara mot kvällen, säger patrulledaren Adam Kolkowski.
Fräsmaskinen fräser avlånga fördjupningar i vägens mitt som sedan ska fyllas med ett slags klister och vit färg.
- Det är väldigt populärt att räffla vägarna just nu. Det är ett bra alternativ för att öka säkerheten på mindre vägar, säger Adam Kolkowski.

När bilföraren kör på räfflorna upplever den dels ett durrande ljud och dels vibrationer i sätet och i ratten. Dessa signaler kan förhindra att föraren ofrivilligt överskrider mittlinjenom om den är trött eller distraherad. Frästa räfflor i vägens mitt gör också att förare sänker sin hastighet och har ett längre avstånd till vägens mitt, enligt Vägverkets undersökningar

Andra vägar som ska räfflas i Uppsalatrakten framöver är väg 290 mellan Storvreta och Österbybruk samt väg 76 mellan Skärplinge och Frebbenbo.


som under fredagseftermiddagen ska räffla en nio kilometer lång sträcka mellan Uppsala och Lövstalöt. Enligt Vägverket bidrar räfflorna till att minska antalet olyckor på mindre vägar där vajerräcken inte får plats.

Alternativt:

Adam Kolkowski leder arbetet med att räffla den nio kilometer långa sträckan mellan Uppsala och Lövstalöt. Framöver ska väg 290 mellan Storvreta och Österbybruk samt väg 76 mellan Skärplinge och Frebbenbo också räfflas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!