Räfflingen på nya E 4 räddar liv

Räfflade markeringar av den typ som finns på nya E 4 är ovanligt i Sverige, men studier visar att döds- och skadetalen kan gå ned med 20 procent. E 4 mellan Uppsala och Mehedeby är en av de största trafiksäkerhetssatsningarna i modern tid.

Väcker den trötte.

Väcker den trötte.

Foto:

Uppsala2007-10-18 00:01
Att bygga en motorväg är en trafiksäkerhetssatsning. All statistik visar att antalet dödade och svårt skadade går ned mycket kraftigt om en väg byggs om till motorväg.
Statistiskt kan skillnaden tyckas marginell, det handlar om ett par promille per miljoner axelparskilometer, men utslaget över längre tid betyder det många räddade liv.
- Räknat per fordonskilometer går i snitt personskadeolyckor med döda eller svårt skadade ned till en femtedel. Det är en rejäl sänkning, säger Magnus Axelsson på Vägverket.

På Vägverket betraktar man färdigställandet av nya E 4 som en av de största trafiksäkerhetssatsningarna i modern tid. Döds- och skadetalen låg högt på gamla E 4.
De räfflade markeringarna på sidorna och i målningarna på nya E 4 är ett inslag som saknas på de flesta andra svenska motorvägar men som beräknas kunna få ned antalet singelolyckor singelolyckorna. Motsvarande räfflingar finns bara på ett fåtal vägar i Sverige, bl a söder om Jönköping.
- Studien från Jönköping visar att döds- och skadetalen har gått ned med cirka 20 procent, säger Magnus Axelsson.
Tanken med räfflingen är att trötta eller distraherade förare som ofrivilligt överskrider vägmålningar ska bli uppmärksamma på att han eller hon är på väg ut över kantlinjen och av vägbanan. Räfflan väcker och varnar föraren med vibrationer och buller som uppstår när ett hjul rullar över den räfflade markeringen.

- Om föraren tappar koncentrationen, till exempel medan han eller hon byter radiokanal eller letar efter något i handskfacket, blir räfflingen en varning när bilen börjar glida över vägbanan, säger Magnus Axelsson.
De räfflade markeringarna är vanliga i USA, där de beräknas sänka de allvarliga singelolyckorna på mötesfria vägar med mellan tio och tjugo procent.
Även på icke mötesfria vägar kan räffling minska olycksriskerna. En studie från 2005 på "Målillaräfflan" på den icke mötesfria vägen mellan Målilla och Hultsfred visade också på positiva resultat när det gäller omkörningar och hastigheter på tvåfältsvägar.
Räfflorna hjälper också bilförare att hålla sig på vägbanan vid dålig sikt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om