RÄdslag med förÀldrar gav lugn i skolan

BrÄk, stök och fula ord. SÄ sÄg verkligheten ut i höstas för klass 5C pÄ Stenhagenskolan. Men inte lÀngre. Genom förÀldrarÄdslag dÀr förÀldrarna sjÀlva bestÀmmer reglerna har det blivit lugnt i klassen.

Claes Andersen, samordnare för det förÀldrarÄdslag som skolan har testat.

Claes Andersen, samordnare för det förÀldrarÄdslag som skolan har testat.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-05-19 20:13
Lanna Shakib gÄr i femte klass pÄ Stenhagenskolan. Hon minns hur det var i hennes klass i höstas.
- Det var mÄnga som sa fula ord och det var brÄkigt. En del slÀngde sudd pÄ varann. Jag kunde inte koncentrera mig.
KlassförestÄndaren hÄller med i den beskrivningen.
- Det var konflikter och oro. En del skötte inte sitt skolarbete och det tog tid frÄn skolundervisningen, sÀger Monica Mineur.

DÄ kom hennes kollega Gunilla Blichfeld med ett förslag. Hon hade tidigare jobbat i en klass som ocksÄ hade problem. Men det löste sig genom att de fick hjÀlp av kommunen att genomföra ett förÀldrarÄdslag. Stenhagenskolan bestÀmde sig för att testa metoden.
Metoden gÄr ut pÄ att samla förÀldrarna till ett rÄdslag dÀr de tillsammans kommer fram till vilka förhÄllningsregler som ska rÄda i klassen.

Idén utvecklades pÄ Nya Zeeland i mitten av 1980-talet. Landets ursprungsbefolkning maoriernas barn var dÄ starkt överrepresenterade inom samhÀllsvÄrden. För att lösa problemet inspirerades man av maoriernas eget sÀtt att lösa tvister, det vill sÀga att samla familj, slÀkt och vÀnner. 1996 kom modellen till Sverige och anvÀnds bland annat inom Uppsala kommun.

Skolan fick kontakt med Claes Andersen som jobbar med projektet för kommunens rÀkning. Han fungerar som samordnare och har till uppgift att fÄ alla förÀldrar att delta.
Det första Claes Andersen gjorde var att kontakta alla förÀldrar via telefon, inte för att bjuda in till ett möte utan för att bjuda in sig sjÀlv hem till var och en för att berÀtta vad ett rÄdslag gÄr ut pÄ.
PÄ telefon förklarade Claes Andersen för förÀldrarna att mötet inte skulle handla om gamla tvister utan om hur man tillsammans ska hitta en modell för att det ska fungera framöver.
- Jag lÀgger mig inte i gammalt groll. Det handlar om framtiden och att se lösningar. Ytterst handlar det ju om hur deras barns arbetsplats ska se ut, sÀger Claes Andersen.
Hawa Warsame har en son som gÄr i klassen. Hon reagerade först med misstÀnksamhet nÀr Claes Andersen ringde hem till familjen.
- Nu har min son gjort nÄgot fel tÀnkte jag, sÀger Hawa Warsame och skrattar.

Men sÄ började de prata med varandra. Hawa Warsame gillade idén med ett gemensamt förÀldramöte och det gjorde de andra förÀldrarna ocksÄ.
PÄ rÄdslaget fick förÀldrarna sitta tillsammans utan nÄgra andra inblandade och diskutera vilka regler som ska gÀlla. Eftersom alla förÀldrar fÄtt besök av Claes Andersen innan var alla vÀl förberedda och mötet löpte smÀrtfritt. PÄ en timme kom de fram till en knippe regler, bland annat att alla ska anvÀnda ett vÀrdigt sprÄk och att ingen fÄr tugga tuggummi.
Dessutom ville man att skolan skulle ringa hem direkt om det hÀnt nÄgonting, till exempel om ett barn bryter mot en regel.
- Som förÀlder fÄr man inte information direkt utan fÄr höra det av barnet. Vi tyckte att ett telefonsamtal hem var en bra idé, sÀger Hawa Warsame.

Ett förÀldrarÄdslag avslutas alltid med att skolan granskar förÀldrarnas regler för ett godkÀnnande. LÀrarna i klass 5C gillade de nya reglerna och anser att det underlÀttat deras arbete, bland annat regeln om samtal hem.
- Det Àr lÀttare att ringa nÀr det Àr förÀldrarna sjÀlva som bett om det. Det Àr skönt att veta och en stor styrka i det hÀr, sÀger Monica Mineur.
- Reglerna i sig Àr ju inga konstigheter och mycket borde vara sjÀlvklart. Men styrkan Àr just att förÀldrarna bestÀmt det sjÀlva och att barnen vet om det, sÀger Gunilla Blichfeld.

Nu har det gÄtt nÄgra veckor sedan reglerna infördes och lÀrarna har mÀrkt stor skillnad. Men första dagen upplevde klassförestÄndaren Monica Mineur att barnen testade om systemet skulle fungera.
- Tuggummituggandet den dagen var vÀrre Àn nÄgonsin. Men jag ringde hem, precis som vi kommit överens om. Sedan dess har jag knappt bett nÄgon att ta ut tuggummit.
Hur tycker dÄ Lanna Shakib att det har blivit i klassen?
- Det Àr bra och tyst. Visst, det kommer ett sudd flygande ibland. Men det Àr bÀttre och lugnare nu.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om