Rådgivningscentrum inrättas i Uppsala

Bearbetningen av katastrofen i Asien går in i ett nytt skede när Rådgivningscentrum i Uppsala tar vid efter de kris- och stödcentrum som funnits i Gottsunda kyrka och på Akademiska sjukhuset.

Uppsala2005-01-11 00:00
— Vårt uppdrag är att bygga upp en sambandscentral för att den enskilde ska slippa springa runt till olika myndigheter för att få hjälp med alla sina frågor — praktiska, psykologiska eller existentiella, förklarar Mary Nilsson, chef för individ- och familjeomsorgen i Uppsala kommun.
På Rådgivningscentrum som öppnade på måndagen samlas psykologer, socialsekreterare och präster åtminstone en månad framöver. Allt som de inte kan svara på ska de ha expertkontakter på andra myndigheter knutna till sig för att besvara.

Snabbt påkommet
I lokalerna vid Stora Torget brinner stearinljusen, i grådasket utanför blir skuggorna här inne mjuka och böljande.
— När vi kom hit i förra veckan var det en helt urblåst lokal. Nu har det blivit riktigt ombonat, konstaterar Kerstin Bergh Johannesson, psykolog och chef för psykosociala katastrofberedskapsgruppen i Uppsala.
Det är snabbt påkommet, Rådgivningscentrum, och saknar riktig motsvarighet både i landet och historiskt sett. Kerstin Bergh Johannesson har fått idén av kolleger, som liksom hon jobbar med katastrofberedskapsfrågor.
— I Göteborg har man utvecklat sitt omhändertagande efter diskoteksbranden, och i Holland har bland annat en brand i en fyrverkerifabrik gjort att man måst ta fram sätt att hantera katastrofen.
Varje katastrof är unik, menar Kerstin Bergh Johannesson. Det går inte att veta exakt vilka frågor de drabbade kommer att ha, eller hur många som behöver hjälp. Därför är det viktigt med denna samlingspunkt, där landsting, kommun och kyrka tar gemensamt ansvar.

Fotnot: Rådgivningscentrum har adress Rådhuset, Stora Torget 8 (ingång från baksidan). Öppet: 12-19 Telefonrådgivning: 10-19, på telefon 018-727 87 20, 018-727 87 21 Övrig tid, socialjouren: 018-727 15 12
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om