Rådgivningscentrum för drabbade i Sydostasien

Uppsala2005-01-06 15:02
Sedan 27 december har ett kriscentrum varit öppet dygnet runt i Gottsunda centrum. Under dygnets 24 timmar har tre skift arbetat — bland annat — med att ge samtalsstöd till personer som saknar anhöriga. Totalt har ett drygt tjugutal grupper sökt hjälp här.
I takt med att fler och fler svenskar återvänt från katastrofområden och klarheten växer om människors öden, minskar trycket på omedelbara hjälpinsatser. Klockan 18 på söndag stänger kriscentrumet i Gottsunda och i stället öppnas ett informationscentrum i Rådhuset vid Stora Torget i Uppsala. Tanken är att härifrån erbjuda hjälp med praktiska frågor om försäkringar, begravningar, psykologhjälp eller hur man arrangerar en minnesstund på arbetsplatsen — över huvud taget alla praktiska frågor som följer med katastrofen ska allmänheten få assistans med. Från klockan 12 på måndag bistår personal från landsting, kommun och kyrkan.
— Personer ska slippa springa runt och fråga. Från informationscentrumet samordnar vi samhälliga resurser, säger Thomas Hall, beredskapssamordnare i Uppsala kommun.

Öppet en månad
Han bedömer att den nya hjälpen kommer att finnas till hands ungefär en månad från öppnandet. Och frågor besvaras under kontorstid.
Thomas Hall är mycket nöjd med hur kriscentrumet i Gottsunda har fungerat.
— Många frivilliga har erbjudit sig att vara stödpersoner, och vi har snabbt fått en krisorganisation på fötter. Det måste kännas tryggt för Uppsalaborna, säger han.
Han nämner även ordet uthållighet om organisationen som snart avvecklas.
— Vi har lärt oss av arbetet när Estonia gick under. Då arbetade vi för hårt och blev trötta mot slutet. Den här gången har avlösningen fungerat bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!