Räddningsinsats nära kosta livet för allergisjuk
Sjukvårdspersonalen på intensivvårdshelikoptern hade förberett sprutor med adrenalin som skulle sättas in mot allergichocken. Men det struntade Sjöräddningen i som var först på olycksplatsen. De svarade inte ens på anrop. Det höll på att kosta patienten livet.
Foto: Pelle Johansson/Arkiv
Nu kräver han att Sjöfartsverket utreder omständigheterna kring Sjöräddningens helikopterinsats.
Den medicinska behandlingen av patienten fördröjdes i 20 minuter. När Sjöräddningens helikopter lämnade av patienten vid Akademiska sjukhuset var tillståndet livshotande.
Så här beskriver läkaren Arne Wessén, situationen: Kraftig svullnad i läppar, tunga, överarmar. Hög puls, svalget kan ej inspekteras. Pipande ljud vid utandning.
- Det borde vara helt naturligt att sjöräddningens helikopter lämnar över det medicinska ansvaret till oss när patienten väl är räddad. Men det gör man inte i det här fallet, säger Björn A Svensson.
Det var i början av juni som intensivvårdshelikoptern från Akademiska sjukhuset larmades till Skokloster. En person i en båt hade drabbats av allergichock efter att fått i sig jordnötter. Sjukvårdspersonalen på intensivvårdshelikoptern förbereder behandling direkt på plats.
När intensivvårdshelikoptern närmar sig Ekoln får man via SOS besked att sjöräddningshelikopter redan är på plats och att man därför lämnar så kallat motbud, det vill säga "Ni kan återvända".
Läkaren accepterar inte motbudet utan försöker via radio få kontakt med räddningshelikoptern för att höra sig för om patientens tillstånd. Trots upprepade försök på fler olika kanaler får man ingen kontakt.
Sjöräddningens helikopter hade stängt av radion.
När intensivvårdshelikoptern närmar sig olycksplatsen kan man se hur vinschningen avslutas. Ännu en gång försöker man få kontakt med räddningshelikoptern. Tanken var att båda helikoptrarna skulle gå ned på land, därefter skulle sjukvårdspersonalen sätta in behandlingen under färden till sjukhuset.
Men inte heller nu svarar räddningshelikoptern på anrop. I stället flyger den iväg för att lämna av patienten på sjukhuset.
Vid Akademiska sjukhuset är man mycket kritisk till räddningshelikopterns agerande. Man ställer sig bland annat frågan på vilka grunder befälhavaren på räddningshelikoptern tar över det medicinska ansvaret för patienten. Och varför stängs radiokommunikationen?
- Hur ska ett räddningsarbete kunna fungera under sådana här omständigheter, undrar läkaren Arne Wessén.
Ansvariga vid Sjöfartsverket i Norrköping och Sjöräddningen i Göteborg har inte varit anträffbara för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!