Q-meds vinst lägre än väntat
Det stora Uppsalaföretaget Q-Meds kräftgång fortsätter i Nordamerika och Japan. Vinsten under andra kvartalet blev lägre än väntat och aktien rasade. Fem års uppgång är nu raderad.
Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 47,7 miljoner för första halvåret men det blev bara 33 miljoner kronor. Efter beskedet rasade Q-Med-aktien med mer än 14 procent. En viss återhämtning skedde under eftermiddagen och vid stängning hade aktien landat på 28 kronor - minus 9 procent.
- Den negativa trenden som inleddes i slutet av 2007 fortsätter och resultatet för andra kvartalet ser väldigt risigt ut. Kostnaderna har dragit i väg och vi försöker nu se över våra utgifter, säger Q-Meds finansdirektör Alexander Kotsinas till UNT.
På ett år har Q-Med-aktien rasat från 95 kronor och den starka uppgången mellan 2003 och 2007 har nu helt raderats.
Företaget chockade tidigare i år analytikerna och börsen med usla försäljningssiffror under sista kvartalet 2007 och första kvartalet 2008. Vinsten för det första kvartalet blev bara en tiondel av det förväntade.
Antirynkmedlet Restylane står för lejonparten av Q-Meds totala försäljning. Under 2007 ökade konkurrensen i Nordamerika och Japan och halvårsrapporten för januari-juni i år visar att försäljningen rasat med 73 procent i Nordamerika och 20 procent i Asien. Under inledningen av 2008 har också konkurrensen hårdnat i Europa och Q-Med flaggar nu därför för att marginalerna kan komma att bli sämre än under tidigare år.
- Orsaken till att försäljningen gått så dåligt i USA är att det byggdes upp stora lager där under förra året som nu betas av. När lagren tryter kommer det förmodligen försäljningen att vända upp igen. Det fanns en del oro för att trenden skulle sprida sig till Europa, men där ser vi nu en försäljningsökning om 25 procent under andra kvartalet, säger Alexander Kotsinas.
Investerarna och analytikerna har riktat hård kritik mot företagets svaga marknadsföring av produkterna. Nu utlovas mer satsning på marknadsföring och företagsledningen tror att den nedåtgående trenden ska vända inom ett par år när den nya produkten Macrolane växer på marknaderna utomlands.
Macrolane baseras på samma teknik som Restylane men är inte inriktat på ansiktet utan på bland annat bröstförstoring. Macrolane utgör än så länge en mycket liten del av intäkterna för Q-Med och har inte tagit några marknadsandelar från konkurrenterna.
Q-Med grundades 1987 och har 700 anställda i 20 länder, varav cirka 500 vid huvudkontoret och produktionsanläggningen i Librobäck i Uppsala. Bolaget omsatte 1,3 miljarder kronor 2007.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!