Q-Med:s försäljning minskade

Som väntat redovisar Q-Med minskad försäljning och vinst för årets första tre månader. Nu satsar bolaget hårdare på sina estetikprodukter både genom egen utveckling och partnerskap.

Uppsala2008-04-29 15:03
Q-Meds ledning gick redan i början av april ut och varnade aktiemarknaden för att 2008 inte kommer att generera lika höga vinster som tidigare. Orsaken var en fortsatt svag amerikansk marknad för estetikprodukter som antirynkmedlet Restylane.

Notan för första kvartalet visar ett tapp på 31 procent i USA, även i Asien, främst Japan, föll försäljningen kraftigt, -17 procent. Anledningen är bland annat att Q-Meds partner Medicis ökade sina lager i USA i slutet av förra året. I Japan har Q-Med problem med marknadsföringen. Bara i Europa, Latinamerika och övriga världen ökar Q-Med sin försäljning. Inom affärsområdet specialistsjukvård ökar inte bolaget på någon marknad.
Totalt sjönk intäkterna för första kvartalet med till 289 miljoner (300 för samma period i fjol). Resultatet sjönk från 56 till 10 miljoner kronor.

För att få upp lönsamheten ökar Q-Med fokus mot affärsområdet estetik som genererade 233 miljoner av första kvartalets intäkter. Nya varianter av Restylane är på gång och bolaget ökar insatserna för att få ut produkter som Macrolane, för bland annat bröstförstoring, på marknaden. Fler hudvårdsprodukter ska tas fram både på egen hand och i samarbete med andra bolag.
För affärsområdet specialistsjukvård där Q-Med har produkter som Deflux mot missbildning i urinblåsan hos barn och Solesta mot inkontinens begränsas ambitionen till att finna nya former för försäljning och marknadsföring.

De amerikanska försäkringsbolagens beslut att inte ersätta behandlingar med Deflux kommer att hävas. Det ska öka försäljningen.
Sammanfattningsvis konstaterar bolagets ledning åter att Q-Med inte kommer att nå "historiska marginaler" 2008. Marknadsreaktionen var negativ. Q-Meds aktie föll på Stockholmsbörsen under eftermiddagen med drygt fyra procent till 40:50 kronor.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!