Publikmatchen - vem vinner?

Hård kamp om besökarna. Bio överlägset störst i Uppsala, men det är tv som är den värsta konkurrenten.

Madelene Nodén föredrar sportevenemang.

Madelene Nodén föredrar sportevenemang.

Foto: Annika af Klercker

Uppsala2009-03-13 07:00
Folkfest på Studan? Jo, visst lockar de storspelande Uppsalalagen mycket publik. Men inte jämfört med stans största publikattraktion: bio.

Det är mycket troligt att sportevenemangen just den här helgen segrar i kampen om Uppsalapubliken. På lördagen tar Sirius emot Edsbyn i den fjärde bandysemifinalen, och stan laddar för en storstilad folkfest.
Huvudmotståndaren SF, som visserligen har en premiär med Jennifer Aniston att kontra med, får nog kasta in handduken.

Men det är den här helgen, det. En ordinär helg ligger sportevenemangen långt efter biografernas omkring 4 000 besökare. Sammanlagt förra året gjordes mer än 480 000 biobesök i Uppsala. Därmed är bio den överlägset största publikmagneten i stan.
- Väldigt glädjande! Det har alltid funnits ett starkt biointresse i Uppsala, och alla genrer funkar bra, säger Nico Psilander som är biografansvarig för SF Bio i Uppsala.

Trots nedladdandet av filmer är biointresset inte på avtagande. Tvärtom. Antalet biobesök ökade med hela 30 procent i Uppsala förra året jämfört med 2007 - en betydligt större ökning än i övriga landet.
Fast det handlar inte om att SF här i stan satsat extra på att locka publiken, enligt Nico Psilander.
- Nja, det handlar nog om att 2008 var ett stort filmår, och att vi i Uppsala har så pass många salonger att vi kan visa filmerna. Vi lägger inte ner särskilt mycket pengar på marknadsföring lokalt, utan har enorm draghjälp av SF:s centrala kampanjer och filmbolagens reklamsatsningar.

Det går väldigt bra för er. Känner ni ens någon konkurrens från övriga nöjen i stan?
- Ja absolut, vi kan inte ta oss för givna. Och dvd-utbudet är en stor konkurrent.
Med nästan 140 000 besök förra året/säsongen kommer stans sportevenemang god tvåa i kampen om publikens gunst. Plötsligt bjuder de vanligtvis tidigt uträknade Uppsalalagen på imponerande avancemang - vilket märks på publiktillströmningen.

Sirius bandy står för de största publikframgångarna, med hela tre gånger så många åskådare den här säsongens grundspel jämfört med förra. Från att ha haft minst publik av alla elitbandylag har man nu näst mest.
- Helt fantastiskt. Det handlar nog om en kombination av de sportsliga framgångarna och att publiken själva, särskilt vår klack Västra sidan, skapat en sådan enorm stämning, säger Sirius bandys ordförande Janne Sjonemark.

Men redan innan klubbarnas framgångar inleddes började flera av dem fundera mer över hur de ska locka publik. Uppsala basket jobbar den här säsongen med tydliga publikstrategier.
- Vi satsar både på att göra mer reklam inför matcher och på att själva matcharrangemanget ska vara mer underhållande, säger Magnus Lundgren i Uppsala baskets marknadsgrupp.
Inspirerade av de amerikanska basketlagens matchjippon har Uppsala basket exempelvis skaffat en maskot för att få i gång publiken samt ett megaluffarschack som publiken kan spela i halvtid. På hemmamatchen i Fyrishov nu på tisdag utlovar Magnus Lundgren en Las Vegas-liknande show.

Han ser inte de andra sportklubbarna som konkurrenter.
- Är man sportintresserad går man på många idrotter. Vår största konkurrent är tv:n - är det final i Idol är det tomt på läktarna.
Elitlagen har snarast blivit kompanjoner. I höstas startade Sirius bandy, Uppsala basket, Storvreta innebandy och Almtuna hockey ett samarbete för att få fler Uppsalabor till arenorna, bland annat genom att göra reklam på varandras evenemang.

Det är för övrigt inte bara inom genrerna det samarbetas. Sirius bandy och Uppsala Stadsteater har tillsammans börjat klura på frågan vad de kan göra för att locka teaterfruar till matcher och sportmakar till teatern.
- Publikarbete är ett hårt arbete, och det gäller att hitta nya vägar. Vi vill nå fler yngre och teaterovana personer, och då måste vi söka upp dem - vi kan inte tro att de kommer till oss efter att ha sett en annons, säger Stadsteaterns marknadschef Helen Riise.

Basen i Stadsteaterns publikarbete är sedan många år stadsteaterombuden. De är personer som gillar att gå på teater och som gärna drar med sig bekanta. Teatern har regelbundna träffar med dem och presenterar snuttar ur kommande pjäser.
Stadsteaterns största konkurrenter är inte andra aktörer i stan. Utan tv:n och datorn, enligt Helen Riise
- Att över huvud taget få upp folk ur tv-soffan är den stora utmaningen. Ta Melodifestivalen, den konkurrerar verkligen
med allt!
Fotnot: Citys genomgång bygger på publiksiffror från Uppsalas största aktörer inom respektive genre 2008. Universitetsaulans besöksantal saknas, eftersom det varit omöjligt att få fram uppgiften. För vintersporterna gäller siffrorna den senaste säsongen, det vill säga hösten -08 och våren -09, fram till dags datum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om