Pubgäster sviker fotbolls-VM

När herrlandslaget 2006 spelade sin senaste VM-match, bänkade sig tusentals svenska fans framför storbildskärmar på torg och pubar. I kväll är det dags för damerna att visa vad de går för i VM-semifinalen mot Japan. Men det är knappast något som märks i Uppsala.

Niclas Cederferm, delägare i O´learys bar.

Niclas Cederferm, delägare i O´learys bar.

Foto: Staffan Claesson/Scanpix

Uppsala2011-07-13 11:03

Det är oftast någon match som visas på tv:n på Baren Baren. De visar det gästerna vill ha. Enligt bartendern Jenny Mellwing har det inte varit något tryck efter det pågående fotbolls-VM och tvekar därför vid frågan om de kommer sända kvällens match.
– Jo, men det är väl mest troligt att vi kör den, fast det beror ju på efterfrågan, säger hon.

På Pitchers ska matchen absolut visas i baren, även om ägaren Siyar Gurbuz inte tror att det kommer så många för att se den.
– Det funkar tyvärr inte så bra som dragplåster. När herrarna spelar är det alltid kassasuccé. Nu är det mitt under industrisemestern också, det är lågsäsong i Uppsala, säger han.

Även tittarsiffrorna vittnar om en svikande publik. Söndagens match mot Australien sågs bara av 922 000 mot 1 300 000 på matchen mot USA några dagar tidigare. Men hoppet lever. Siyar Gurbuz tror ändå att många är så kallade välgångssupportrar; att med framgång kommer gästerna.

På O’Learys, som visar varje match, har man redan märkt av Sveriges vinster med ett ökat antal gäster. Dock skiljer sig något mot när herrarna spelar.
– Vi reagerade lite över att det var både äldre och barnfamiljer, inte bara de yngre som när det är kill-VM. Det blev lite mer familjärt, säger Nicklas Cederfarm, en av delägarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!