Psykatrigranskning fick designpris

UNT har återigen prisbelönats för sin design. Det är organisationen Society for News Design Scandinavia som har gett granskningen "Vilsen psykvård" en "honorable mention" för sin form.

Tanken bakom designen var att visa hur svårt det kan vara att nå fram och få hjälp av psykiatrin.

Tanken bakom designen var att visa hur svårt det kan vara att nå fram och få hjälp av psykiatrin.

Foto:

Uppsala2015-03-23 17:56

"Vilsen psykkvård", som publicerades i UNT söndagen den 2 november 2014, ingick i reportern Martina Lindvalls uppmärksammade granskning av psykvården i Uppsala. Johanna Odlander var nyhetschef, illustrationerna gjordes av Henrik Lidbjörk och redigeringen sköttes av Mats Högberg och John Hällström.

– Det var hård konkurrens i den här tävlingen, med deltagare från hela Skandinavien. Vi var en av bara tre svenska tidningar som fick pris, säger John Hällström, som är formansvarig sidplanerare på UNT.

Han påpekar att hela artikelserien om problemen kring psykiatrin i Uppsala var ett samarbete mellan många olika roller på redaktionen.

– Det är det alltid när man gör något så här stort, säger han.

Priset ser han som ett kvitto på att den satsning som gjordes för att lyfta fram artikelserien fungerade.

– Det här var ett otroligt viktigt material. Vi ville ta ut svängarna för att uppmärksamma det.

Organisationen belönade UNT även förra året. Då var det ett reportage om tiggarna i Uppsala som fick pris.

– Det ger självförtroende, säger John Hällström.

Illustratören Henrik Lidbjörk berättar att "Vilsen psykvård" är det av alla hans jobb som flest har kommit fram och kommenterat. Att det nu fått pris kom som en kul överraskning.

– Det är jäkligt roligt. Det var inte jag som kom på konceptet den här gången utan Johanna Odlander och John Hällström hade en ganska klar idé. Den blev väldigt storslagen samtidigt som texten hade ett allvarligt innehåll.

Det fanns en tanke bakom att använda sig av just labyrinter för att lyfta fram texten.

– Labyrinten är väl en sorts metafor för hur svårt det kan vara att nå fram och få hjälp. Men också för hur förvirrad man kan känna sig inuti, säger han.

Enligt Charlotta Friborg, chefredaktör, VD och ansvarig utgivare på UNT, betyder priset mycket.

– Det är ett bevis på att UNT ligger långt fram både publicistiskt och presentationsmässigt. Det här var en väldigt viktig granskning som skakade om. Och formen var en del av det, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!