Huvudlöst. Franska musikern Jean Michel Jarre var en gång världsberömd för sina pedantiskt ordnade konserter. Numera ägnar han det mesta av sin tid åt att utveckla fräckt designade Iphonedockor. Senast i raden är den knäppa Aeroskull, en liten högtalare i form av en dödskalle. Bakom glasögonen sitter två högtalare på 15 watt styck och i själva kraniet en rejäl bashögtalare. Finns i elva färger. Förbeställs på jarre.com, men kommer säkert att gå att köpa i Sverige när den väl är i produktion.
Jarre Technologies Aeroskull. Cirkapris: 399 euro, eller kring 3 500 kronor.
Marley lever vidare. Bob Marley må vara död, men hans hörlurar och högtalare lever vidare. Ja, i alla fall bär de hans namn och görs av medlemmar ur hans stora familj i House of Marley. Den här Iphonedockan kommer i en specialsydd väska. Som vanligt med saker från Marleys hus är det mesta återvinningsbart och allmänt hållbart. House of Marley Bag of Rythm. Cirkapris: 350 dollar, eller kring 2 400 kronor.
50 Cent sist ut. Rapparen 50 Cent är inte direkt blyg när det gäller att sätta sitt namn på prylar, det lär finnas allt från kondomer till kosttillskott och deodorant med hans namn på. Märkligt nog är det först nu som 50 Cent gjort som kollegerna Dr Dre och Ludacris och skaffat sig egna hörlurar, men han gör det å andra sidan rejält med en hel serie utvecklade av SMS Audio. Kolla in allt på Smsaudio.com. SMS Audio Street by 50. Prisintervall: 2 290– 2 399 kronor.
Tveksamt rykte. Lance Armstrong var känd som mannen som vunnit Tour de France sju gånger och överlevt testikelcancer. Han startade välgörenhetsorganisationen Livestrong, vars främsta kännetecken är den gula färgen. Men så kom dopinganklagelserna med överväldigande bevis och Nike bröt alla sponsorkontrakt. Hur det ska gå i samarbetet med Monster Cable och sporthörlurna som i princip bär hans namn återstår att se. Bra betyg har de i alla fått. Finns på Amazon.com. Monster Isport Livestrong. Cirkapris: 130 pund, eller kring 1 400 kronor.
Lånar namnet. Vad gör man när man är en förhållandevis okänd hörlurstillverkare vid namn Soul Electronics? Hyr in en rappare som sätter sitt namn på ens produkter så klart. Soul by Ludacris låter ju oerhört mycket coolare än Soul Electronics. De här hörlurarna har slutna kåpor som täcker hela örat samt aktiv brusreducering. Ljudet fokuserar mest på basen. När lurarna går igång tänds en lysdiodring på kåporna. Soul by Ludacris SL300. Prisintervall: 2 650–3 434 kronor
Enda kvinnan. Superlångt produktnamn på de enda hörlurar vi hittar som fått namn av en kvinnlig artist. Det är ett par år sedan de kom och inga uppföljare har synts till, så man får anta att de inte blev någon succé. Passar bäst för den som gillar blingbling och Lady Gaga. Eller som ladyn själv sade när hörlurarna lanserades: "Bär Heartbeats och älska varandra."
Beats by Dr Dre Lady Gaga Heartbeats. Prisintervall: 499–999 kronor
Basketlurar. Skullcandy är känt för att ha gjort hörlurar med skejtare och snowboardåkare, men de gör också hörlurar för basketfans. I serien Hesh kan man bära hörlurar som visar om man håller på Amare Stoudemire i New York Knicks, Derrick Rose i Chicago Bulls eller Dwyane Wade i Miami Heat. De är kanske inte så diskret designade, men de visar i alla fall tydligt att du diggar basket. Finns på eu.skullcandy.com. Skullcandy Hesh NBA. Cirkapris: 60 euro, eller kring 500 kronor.