I Missionskyrkans övervåning satt ett antal lärare från kommunens skolområde tre och rättade prov i två dagar. På måndagen rättades svenskaproven och på tisdagen matematikproven.
Man var indelade i olika grupper och varje lärare hade en trave prov att rätta, dock aldrig den egna klassens prov.
I ett av rummen satt Eva Collini från Domarringens skola tillsammans med några kolleger från andra skolor och rättade matematikprov vid UNT:s besök.
- Att vi rättar gemensamt ger säkrare bedömning. Blir det något problem, till exempel osäkerhet om hur ett svar ska bedömas så diskuterar vi det, sade hon.
De lärare UNT pratade med var alla överens om att den gemensamma rättningen blir mer rättvis och säker för eleverna, men även lärarna förkovrar sig framför allt i bedömningsförmågan.
Ditte Falck från Sunnerstaskolan höll med om att den gemensamma rättningen är bättre än att sitta själv.
- Men det vore kanske ännu bättre om det fanns en grupp i kommunen som rättade allt, sade hon.
Jan Karlsson, som är rektor vid Domarringens och Åkerlänna skolor och en av de fyra skolledare som svarade för arrangemanget i Missionskyrkan, sade att det är viktigt hur man hanterar resultaten av rättningarna.
- Vi måste analysera resultaten för att se vad som kan förbättras inför nästa nationella prov.
Tomas Rylander, rektor vid Valsätraskolan, var kritisk till att de nationella proven tar så mycket tid och resurser i anspråk.
- Jag har räknat ut att de nationella proven ger något slags påverkan på den ordinarie undervisningen under hela 24 dagar, framför allt i årskurserna sex och nio. Det är bekymmersamt, sade han.
Fördelarna är dock att alla gör samma prov och att de ger en tydlig indikation på elevens kunskapsnivå. Proven ger också en fingervisning om vad som är viktigt i ämnet.
Samrättningen är än så länge framför allt en företeelse bland de kommunala skolorna.
- Det allra bästa vore om de kommunala skolorna och friskolorna rättades tillsammans, sade Tomas Rylander.
För som en lärare uttryckte det:
- Med det här sättet att rätta kan ingen bli beskylld för att ge för höga betyg.