Problem kvarstår i journalsystem
Arbetsmiljöverket avslutar sin granskning av Uppsala läns landstings elektroniska journalsystem Cosmic. Men trots en rad insatser för att förbättra systemet och arbetsmiljön kvarstår många problem. Det visar en inspektion från två vårdcentraler i länet.
Under en period stoppades införandet av det nya journalsystemet inom primärvården. Flera åtgärder sattes in för att förbättra situationen för personalen som använder journalsystemet.
Efter hand har allt fler vårdcentraler infört Cosmic. När sommaren är över ska samtliga vårdcentraler i landstinget, utom Heby kommun, arbeta i det nya journalsystemet.
Arbetsmiljöverket har nu beslutat att avsluta ärendet. Dock noterar man att det fortfarande finns problem att arbeta i Cosmic. Det framgår av en inspektion som genomförts vid vårdcentralen i Enköping och Fålhagens vårdcentral i Uppsala.
Vid Fålhagens vårdcentral infördes Cosmic i november förra året. Efter att systemet införts har läkarna dragit ned sin verksamhet till hälften för att hinna med. Det fick till följd att arbetsbelastningen på distriktssköterskorna ökade.
Enligt uppgift tar det längre tid att arbeta i Cosmic jämfört med det tidigare journalsystemet, bland annat på grund av att det krävs fler knapptryckningar för olika moment. Dessutom saknas många funktioner vilket innebär att man ibland har fått gå tillbaka till gamla rutiner med papper och penna.
I Enköping har Cosmic varit i bruk sedan oktober 2005. Enligt personalen "fungerar det att arbeta i systemet, men att det fortfarande finns stora brister i utvecklingen av systemet". I Enköping anser man att människan har anpassat sig till systemet, inte tvärtom.
Utifrån inspektionerna konstaterar Arbetsmiljöverket att det fortfarande finns en del problem, det gäller såväl journalsystemet i sig som handhavandet av systemet.
De bägge vårdcentralerna beskriver likartade problem. Det här är några av dem:
Många musklickningar behövs för att göra det man ska.
Tar längre tid att skriva.
Oro och stress över att inte ha full kontroll över hur systemet fungerar och att patienter kommer till skada.
Svårt att samarbeta och hjälpa varandra då man inte kan eller har behörighet till olika delar av systemet.
Svårt att höra vad som sägs i den digitala dikteringsfunktionen.
Mycket information är gömd under flikarna i systemet. Svårt att få en bra överblick.
Viss information läses från höger till vänster vilket upplevs som onaturligt.
Problem med behörigheten.
Inkonsekvens i systemet. Exempelvis används ordet "patient" under en flik, under en annan används "vårdmottagare".
I datasystemet används ibland en terminologi som inte är brukligt inom vården.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!