– Det känns fantastiskt. Bara att hänga i korridorerna igen, det blir så annorlunda när man får träffa människor, säger Frida Ågstrand som precis börjat trean.
Efter att ha pluggat på distans sedan i mars var både hon och Ella Lindberg sugna på att komma tillbaka till skolan. Helt som vanligt är det inte, var tredje vecka kommer tvåorna och treorna att plugga hemma.
Visst gick omställningen till hemstudier bra. Men vissa saker blir svårare.
– Det känns mer okej att ställa en fråga i klassrummet än när man aktivt måste sätta på en mick för att få ordet, säger Ella Lindberg.
Det är något som Vilja Elfving och Albin Hevius håller med om. Hemma suddas rutinerna ut och skolarbetet blir lättare att skjuta upp.
– Det var jobbigt att bara sitta på samma ställe och inte ha någon interaktion med andra, säger Vilja Elfving.
I skolan gäller social distans. Men det kan bli svårt i praktiken, tror de. Klassrummen är så stora som de är och där sitter man nära varandra.
Ännu svårare blir det i matsal och korridorer, även om det nu finns fler bord och eleverna kan välja att sitta ute.
– När skolan började var det väldigt många som var glada att se varandra, det var inte två meters avstånd. Jag tror att det blir svårt att hålla, men att vi kommer att göra allt för att göra det bra, säger Albin Hevius.
Tidigare i år kom en förordning som tillåter skolor att ha viss undervisning på distans för att minska trängsel i kollektivtrafiken. De gymnasier i Uppsala som nu inför viss distansundervisning bygger sitt beslut på den bestämmelsen, understryker Rosendalsgymnasiets rektor Jeanette Fry.
Vad gäller att hålla avstånd i skolan handlar det, förutom de anpassningar som gjorts, enligt henne om att hjälpas åt.
– Vi behöver lära oss, och lära varandra, säger Jeanette Fry.
Att skolan öppnar igen är positivt, tycker både hon och läraren Karolina Kalat.
Undervisning är inget som sker på autopilot – helt centralt är att kunna läsa av det sociala samspelet, påpekar Karolina Kalat. Vilka är motiverade, följer eleverna med och hur mår de?
– Det handlar om att vara en kunskapsmotor och få i gång folk. Den fingertoppskänslan försvinner på distans, säger hon.
Dessutom skapar skoldagen rutiner och stadga som är bra för både inlärning och hälsa.
– Tidigare hade jag inte helt förstått skolans sociala betydelse. Men nu förstår jag den helt, säger Karolina Kalat.