Privatisering möter kritik

Regeringens planer på en privatiserad flygledning möter hård kritik från fackligt håll, som befarar att flygsäkerheten kan komma att försämras.Men arkitekterna bakom förslaget slår ifrån sig.

Peter Lennartsson

Peter Lennartsson

Foto:

Uppsala2010-02-19 22:02
- Flygsäkerheten är grunden i vårt arbete, allting annat måste falla tillbaka på den. Och det finns inga belägg för att man ens sparar några pengar.
Det säger Peter Lennartsson, ordförande för Flygledningen i fackförbundet ST och boende i Uppsala. ST, det största fackförbundet inom staten, är kritiska till stora delar av innehållet i regeringens proposition till ny luftfartslag. Lagförslaget klubbades av regeringen i förra veckan och ska upp till beslut i riksdagen under våren.

"Ny luftfartslag för ökad säkerhet och konkurrens" är titeln det på nya lagförslaget, men ST menar att förslaget gör allt annat än att värna om säkerheten. De välkomnar visserligen hårdare tag mot alkohol- och narkotikaanvändning i tjänsten. Men de tycker inte att regeringen har utrett effekterna för säkerheten om flygtrafiktjänsten, det vill säga verksamheten i flygledartornen på Arlanda och andra svenska flygplatser, konkurrensutsätts och delas upp på fler aktörer.
- Det är obegripligt att man inte har gjort en sådan analys, trots att vi och flera andra remissinstanser har påpekat att det är nödvändigt. När priserna ska pressas ned är faran att det sker på bekostnad av teknikutveckling, miljöarbete och säkerhet, säger Peter Lennartsson.
Han menar att Sverige i dag har ett högklassigt system för avvikelserapportering inom flyget, som innebär att alla inrapporterade händelser analyseras för att undvika alla tänkbara olyckor. Vid en konkurrensutsättning blir det fler aktörer i kedjan som måste kunna samarbeta.

- I en bransch som bygger på konkurrens finns risken att man undviker att rapportera in vissa händelser av rädsla för att förlora en upphandling, säger han.
Men Olof Hedberg, ämnesråd på näringsdepartementet som varit med och utformat förslaget, ser inga säkerhetsmässiga risker med en ökad konkurrens.
- Nej, Transportstyrelsen kommer att ställa precis samma krav på nya aktörer som på Luftfartsverket. Uppfyller man inte kraven blir man inte godkänd. Dessutom tror jag inte att det kommer bli någon stor rusning vid upphandlingarna, få företag har resurser att konkurrera med Luftfartsverket, säger han.
Han tror att ett viktigt resultat av förändringarna kommer att bli lägre kostnader för de kommunala flygplatserna, som i dag måste betala Luftfartsverket och dras med stora underskott.
- Om andra aktörer kan tillhandahålla samma service på rätt sätt, och till en lägre kostnad, då är det ju bara positivt, menar Olof Hedberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!