Priskrig råder

Det råder priskrig på mat just nu. I veckan sänkte Ica priset på 2 000 varor samtidigt som Coop lanserade sin "halva priset-kampanj". Men Handelns utredningsinstitut spår ändå att matpriserna kommer att fortsätta öka i år.

Sänkta priser! Nina Schill skyltar om på ICA Hörnan

Sänkta priser! Nina Schill skyltar om på ICA Hörnan

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-04-24 08:00
Samtidigt som matkedjornas rabattkampanjer nu sköljer över de svenska matbutikerna tyder samtliga prognoser på höjda matpriser under 2009. Förra året steg de svenska matpriserna med 5,5 procent, och under årets tre första månader har priserna redan ökat med ytterligare 1,8 procent, enligt Statistiska centralbyråns konsumentprisindex.

Handels utredningsinstitut, HUI, räknar med att dagligvaruhandeln kommer att öka sin omsättning med tre procent i år. Men till största delen beror det inte på ökad konsumtion, utan höjda priser.
- Kunderna kommer att lägga mer pengar på mat, men få lika mycket mat i varukorgen som tidigare. Vår prognos pekar på att matpriserna kommer att öka med mellan fyra och fem procent i år, säger Jessika Lindblom på HUI.
Trots sjunkande världsmarknadspriser på spannmål under hösten 2008 har matkedjorna hållt fast vid, eller till och med ökat sina priser. Men i veckan bytte två av de största matkedjorna taktik.

I söndags lanserade Coop sin halva-priset kampanj då de erbjuder medlemmar halva priset på vissa varor. På måndagen följde Ica efter med reklamdevisen "Ica sänker priset på hundratals varor". Kampanjen innebär att 2 000 artiklar fått sänkt pris med mellan två och tio procent.
- Vi känner att vi vill göra en ordentlig insats för våra kunder som drabbats av lågkonjunkturen. Förutom att sänka priserna på utvalda varor har vi också utvecklat fler lågprisprodukter som bär vårt eget varumärke, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica, som förnekar att de sänkta priserna har någon koppling till sjunkande råvarupriser.
@3a Text ui:Jan Bertoft, generalsekreterare på organisationen Sveriges konsumenter, är dock kritisk till motiveringen.
- Det är skitsnack, det handlar inte alls om att Ica vill vara snäll mot sina kunder. De vill bara spela hjältar. Ica var tvungna att sänka priserna eftersom världsmarknadspriset på exempelvis spannmål sjunkit under en längre tid. Jag anser matkedjornas prissänkningar skulle kommit betydligt tidigare, säger han.

Magnus Frisk, presschef på Coop, tillbakavisar dock Bertofts önskemål. Att Coop inte sänkt sina priser eller startat större kampanjer förrän nu, beror på den svaga kronkursen och långa kontrakt med leverantörerna.
Jan Bertoft är positiv till de sjunkande priserna men tycker också att kunderna borde fundera över hur stor effekt kampanjer som dessa egentligen får.
- En stor Icabutik har mellan 20 000 och 30 000 varor. Att de sänker priset på 2 000 av dem gör ingen jätteskillnad eftersom vissa varor sänks med så få procent. Dessutom vet vi inte hur stor prisökning som förekommit den här nya kampanjen. Det är mycket väsen för lite ull, som jag brukar säga.
Magnus Wikner på Ica kan inte svara på hur stor prisökningen varit på Icas varor innan kampanjen med anledning av Icahandlarnas fria prissättningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!