Priskrig på nätet om flygresenärer

Priskriget mellan flygbolagen och resebyråerna på nätet trappas upp. Men Uppsalaföretaget Etraveli känner ingen oro.

Etraveli  Ralph Axelson

Etraveli Ralph Axelson

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2011-01-09 09:57

– Det här drabbar flygbolagen hårdare än oss, säger vd Ralph Axelson.

I mitten av december bröt det amerikanska flygbolaget Delta airlines samarbetet med tre mindre internetresebyråer: Cheapoair, Bookit.com och One travel. Syftet var att locka fler kunder till sin egen sajt och minska utgifterna till internetresebyråerna.

Strax därefter plockade även American airlines bort bokningsmöjligheterna via sajten Orbitz.
I protest och i lojalitet med konkurrenterna ändrade då resesajten Expedia flygbolagets exponering på hemsidan, vilket gjorde det svårare att hitta flygavgångar med American airlines, innan de helt och hållet klippte banden vid årsskiftet.

Enligt Ralph Axelson, vd för Etraveli som bland annat driver internetresebyrån Seat 24, slår flygbolagens agerande tillbaka på dem själva.
– Det börjar bli ett litet krig. Det går ju allt tyngre för flygbolagen och det här har det varit tal om under många år. De tror att det är ett smart sätt att strypa kostnader men det straffar bara dem själva. Är de inte lojala får de sämre kvalitet på sökningarna via resebyråerna, säger han.

Experter befarar att bråket kommer att slå mot konsumenterna, att de till slut tvingas gå in på varje flygbolags hemsida eller att handla i fysisk butik. Men det är inget Ralph Axelson oroas över.
– Det har länge varit prat om både resebyråns och internetresebyråns död, men jag ser ingen domedag. Oavsett om man är online eller offline så är resebyråerna en viktig distributionskanal för flygbolagen. Det är konsumenternas marknad och flygbolagen har mer nytta av oss än vi av dem, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!