När utländska lågprisbutiker som Netto och Lidl etablerar sig i Uppsala tvingas de inhemska butikerna pressa sina priser.
I framtiden spår Meta Troell att priserna kommer fortsätta att sjunka, men framför allt att de affärer som i dag ligger i prisernas mellanland kommer att försvinna.
— Det vi ser framåt är att man oavsett inkomst tenderar att handla i lågprisbutiker. Men också att man unnar sig det mer exklusiva när man har möjlighet. Det kan innebära problem för butiker som ligger i mellanskiktet, de blir tvungna att välja sida, säger hon.
Märker av konkurrensen
Coop Forum i Boländerna märker tydligt av konkurrensen på livsmedelsområdet. Enligt butikschef Mats Mönnig har Coop sänkt sina priser under hela hösten och fler sänkningar är att vänta under våren. Framför allt sänker Coop priserna på kedjans egna lågprismärken. Men ett sidbyte till en butik som bara satsar på billiga varor tror Mats Mönnig inte på.
— Man ska inte glömma att man inte kan handla allt i lågprisbutikerna. De har ett mindre sortiment. Hos oss ska man kunna handla allt och därför behåller vi även de dyrare märkena, säger han.
Under 2004 sjönk också klädpriserna med 1,8 procent. En orsak till att kläder blivit billigare i Sverige är att många klädföretag flyttat sin tillverkning till låglöneländer, till exempel länder i Baltikum. Och att det blir vanligare att handla billigt trots att man har god ekonomi är en trend som kan ses även för kläder och inredning, menar Meta Troell.
— Attityderna har förändrats, det är inte fult att handla till lågpris längre, säger hon.
Antingen dyrt eller billigt
Rebecka Nestius, butikschef och ägare av klädbutiken Esther i Uppsala, håller med. Hon menar att konsumenterna i allt större utsträckning väljer antingen stora, kända varumärken eller billiga produkter. Mellanpriserna kommer i skymundan.
- Vi ser att kunderna är beredda att betala mer för underdelar, exempelvis dyrare jeans, men att man gärna köper billiga toppar, säger hon.