"Prioritera spårvägar"

Staten bör kliva in och medfinansiera spårvägar i Uppsala, för miljön och effektivitetens skull. Det skriver kommunalråd Stefan Hanna (C) och Maria Gardfjell (MP) i ett upprop till Trafikverket.

Stefan Hanna (C) och Maria Gardfjell (MP).

Stefan Hanna (C) och Maria Gardfjell (MP).

Foto: Tor Johnsson/Fredrik Sandberg/Sc

Uppsala2013-09-10 10:16

– Spårvägar behövs för att kunna utveckla staden och göra det möjligt för människor att resa på ett klimatsmart sätt, säger Maria Gardfjell till unt.se.

Som representanter för organisationen Spårvagnsstäderna har Gardfjell och Hanna tillsammans med ledande kommunpolitiker från flera kommuner runt om i landet skrivit ett upprop som publicerades i DN Debatt på tisdagen.

Organisationen Spårvagnsstäderna verkar för att främja spårvägar, och menar att både kollektivtrafik och spårvägar prioriterats för lågt i Trafikverkets nationella plan för transportsystemet. De menar att staten bör gå in med pengar för en nationell satsning på spårvägar.
– Statlig medfinansiering skulle göra det lättare för kommuner att satsa på spårvägar, säger Maria Gardfjell.

Men varför bör statliga pengar gå till en sådan investering?
– Vi menar att när inflyttningen till städer är så stor måste staten ta sitt ansvar.

Uppsalas politiker är eniga om att spårvagn är en framtidslösning för staden, men frågan om hur och när det ska genomföras och finansieras är fortfarande oklart. Maria Gardfjell tror att Uppsala har spårtrafik redan inom tio år, och stomlinjer med snabb busstrafik redan innan dess. Och hon ser många fördelar med spårtrafiken:
– Spårväg skulle knyta ihop många stadsdelar med centrum, vilket skapar bättre integration och tryck för företag och bostadsbyggande kring stationerna, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!