Prinsessbröllop vinstaffär för Uppsala
Uppsala hoppas dra nytta av det kungliga bröllopet 2010. Clarion hotell Gillet satsar på fullbeläggning och vd för Uppsala Tourism, Jojo Lindström kan tänka sig flera events i samband med vigseln.
Foto:
Branschorganisationen Svensk Handel räknar med att 12 000 extra turister kan strömma till Stockholm under själva bröllopsveckan. Enligt Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, betyder det cirka 100 miljoner extra för hotellnäringen och dessutom 100 miljoner kronor i extra intäkter för restaurangerna.
- Det bästa för oss hade ju naturligtvis varit om bröllopet hade hållits i domkyrkan, fast jag antar att inte det är aktuellt. Men eftersom Uppsala ändå ligger så nära Stockholm och Arlanda tror jag att turisterna kommer att söka sig till Uppsala, säger Jojo Lindström.
Hur många besökare prinsessbröllopet kan tänkas locka vill han inte spekulera i.
På Clarion hotell Gillet i centrala Uppsala är chefen, Camilla Bergman, uppspelt efter Svensk Handels rapport om den förmodade turistinvasionen i juni 2010.
- Vi hoppas locka journalister och turister från hela världen, och satsar naturligtvis på att vara fullbelagda under bröllopsveckan. Tyskarna brukar ju vara extra intresserade av det svenska kungahuset så dem tror vi mycket på. Vi kan skylta hela huset med Victoria och Daniel om det behövs, skrattar hon.
"Hon väntas öka omsättningen med 100 procent"
Läs mer om hur prinsessbröllopet påverkar Uppsalas näringsliv i torsdagens tidning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!