Pressat schema för båtkapellmakare

För båtkapellmakaren Anders Lidén i Östervåla är våren en tid full av arbete, särskilt som det enligt honom råder brist på kapellmakare.

Fåtal. Anders Lidén tycker att det är brist på kapellmakare, det gör att han är själv i sitt företag. Här mäter han ut en mall i ett tyg i klassisk marinblå.

Fåtal. Anders Lidén tycker att det är brist på kapellmakare, det gör att han är själv i sitt företag. Här mäter han ut en mall i ett tyg i klassisk marinblå.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-04-30 18:00

I det lilla samhället Östervåla, norr om Uppsala, ligger företaget Ejcos verkstad. Här huserar båtkapellmakaren Anders Lidén som – liksom de flesta människor – hoppas på fint väder om våren. För honom kan en veckas regn innebära att han hamnar efter med två till tre båtar i ett redan stressat schema.

– Förra året var det värre, då hade vi ju snö fram till slutet av april, säger Anders Lidén.

Det är nu – och helst innan båtarna sjösätts – som trasiga kapell ska lagas, fönsterrutor på båtöverdraget ska bytas och nya kapell ska mätas upp och sättas fast.

Precis som andra i branschen vittnat om har Anders Lidén märkt att båtarna blivit större på senare år, vilket förändrar hans arbetsbörda.

– När båtarna var mindre kunde jag ta hit båtarna och mäta upp kapellen här, men nu när båtarna är så stora åker jag i stället ut till hamnen eller varvsplatsen, berättar han.

Det innebär så klart att det tar längre tid att färdigställa ett nytt kapell eftersom han först måste åka till båten för att ta mått till sin mall i plats. Sedan klipps mallen itu i verkstaden för att få fram alla bitar som ska skäras till i tyg och sys ihop. Därefter görs en inpassning på båten, så att allt stämmer när kapellet färdigställs med förstärkningar där öljetter ska sitta. Sista steget är att leverera kapellet, ofta åker han själv till hamnen för att sätta fast det på båten.

En lång arbetsprocess, men Anders Lidén vill att allt ska bli rätt och riktigt. Att ta in ett gammalt kapell att ha som mall kommer inte på tal, det gamla har ofta blivit slitet och töjts ut.

– Kapellet ska sitta sträckt och fint, konstaterar Anders Lidén.

Han har arbetat i företaget, som hans pappa startade 1967, sedan 1977 och som då tillverkade travselar. Att han började göra båtkapell beror på slumpen. En kompis till Anders Lidén frågade om inte han, som var bra på att sy, kunde göra ett kapell till kompisens båt. Efter det blev det allt fler båtkapell, 1997 tog Anders Lidén över företaget och så småningom avvecklades inriktningen mot hästar.

Bortsett från Anders Lidéns mamma, som trots sina snart 80 år sköter bokföringen, arbetar han själv i företaget.

– Det beror egentligen på att vi som håller på med det här är egenföretagare. I dag finns ingen kapellmakare i Stockholm och vad jag vet finns inga skolor, inte här uppe i alla fall. Vill man bli kapellmakare måste man gå som lärling.

Samtidigt som det alltså verkar vara ont om kapellmakare finns det arbete så det räcker till och blir över. Anders Lidéns upptagningsområde är hela Uppland och ibland även bortåt andra sidan Stockholm.

– Det blir en lång restid att åka till Stockholm för jobb och jag behöver inte åka dit, det finns så mycket jobb här och upp längs kusten. Men om jag vill skulle jag kunna arbeta bara i Stockholm. Det börjar bli kris med kapellmakare, jag hade en idé om att starta upp en liten skolverksamhet, berättar han.

Hur det blir den saken är oklart, men klart är att det – till skillnad från många andra hantverksyrken – framstår som en god idé att satsa på en karriär som kapellmakare.

Under dem år som Anders Lidén arbetat i branschen har ekonomin stött på några dippar, men hans verksamhet har undgått dessa.

– För köp och sälj har det varit tufft. De som har valt att behålla båten har i stället kostat på dem.

Ett båtkapell kan kosta mellan 5000 och 30 000 kronor och förutom det uppenbara i att ett båtkapell skyddar båten från väder och vind så kan ett nytt båtkapell vid försäljning höja värdet på båten.

– Särskilt om det är en stor båt, då är kapellet det första man ser. Är det slitet kan spekulanterna ringa till mig och fråga vad det kostar att göra ett nytt kapell och så vill de pruta på båtpriset med den summan, berättar Anders Lidén.

De inomhushallar som numera finns för båtägare att hyra in sig på bidrar till ett något lugnare arbetstempo, för de som driver företag i båtbranschen, men våren och sommaren förblir en intensiv tid.

En del båtar hinner Anders Lidén inte med innan de sjösätts och då får han helt enkelt stå ut med att arbeta på sjösatt båt och att det är lite vingligare än vanligt. Men varken det eller intensiva perioder rör honom i ryggen.

– Det är få förunnat att ha en så fin arbetsplats, att få vara ute i hamnar på våren, säger Ander Lidén.

Fakta Viktig sysselsättning

Båtbranschen ger sysselsättning till företag i hela Sverige och är viktig för landet. Uppskattningsvis är cirka 4 000 personer direkt sysselsatta i den svenska båtbranschen, med underleveranto?rer inräknat uppgår siffran till cirka 12 000 personer. Båtbranschen bidrar bland annat till exportinkomster.

Turism

I Sverige finns över 1 500 fritidsbåtshamnar, varav 430 klassificeras som gästhamnar. Under 2013 minskade antalet båtnätter i Sveriges gästhamnar jämför med föregående år. Det totala antalet båtnätter i gästhamnarna uppgick till 500 780 år 2013, vilket motsvarar 1 101 716 personer och gästnätter, av dessa var 510 044 gästnätter ombord på utländska båtar. Andelen utländska båtnätter ökade något under 2013 jämfört med 2012.

Källa: www.sweboat.se

Källa: www.sweboat.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!