Under veckan har vi i SVT:s lokala nyhetsprogram ABC kunnat se en hemtjänstassistent i Nyby som gjorde sitt allt för att hinna med 26 hembesök på sex timmar.
Lova Mothata, sektionsföreträdare på fackförbundet Kommunal Uppsala menar att det är fel på organisationen runt själva rapporteringen från hemtjänstassistenterna.
– Utföraren, kontoret för hälsa, vård och omsorg (HVK), anser sig få för lite ersättning från kommunen och därför blir det snävare scheman, säger hon .
Hon upplever att situationen med pressade scheman är som den skildrats i tv. Hon menar också att det är lika illa oavsett utförare. Det är alltså inte utmärkande enbart för kommunens hemtjänst utan också för andra privata företag som utför hemtjänst. Facket kommunal har haft problematiken uppe i samverkansdiskussioner med kommunen tidigare men de tycker att de inte fått mycket respons.
– HVK tror inte att detta är något arbetsmiljöproblem. Men jag har sett scheman där hemtjänstassistenten har 1 - 2 minuter mellan kunderna. Får man ett akutlarm blir schemat ur fas resten av dagen, säger Lova Mothata.
Men på Fålhagen hemvård känner de inte alls igen sig i bilden från tv. Fast många äldre har hört av sig till dem sedan tv-inslaget och är oroliga för att hemtjänstassistenterna skulle vara stressade.
– Vi har inte alls så stressigt mellan våra kunder. Kanske beroende på att vi har jätteduktiga schemaläggare här, men också på att besöken får ta den tid det tar, säger Ewa Tallborg, hemtjänstassistent.
– Får man lite tid över hos en kan man gå tidigare till nästa. Det tas igen en annan gång, säger hennes kollega Monica Fredriksson.
De båda driftsledarna på Fålhagen hemtjänst, Jennie Hällström och Kristin Asp lägger assistenternas scheman. De poängterar dock att de får fajtas med HVK för att få den tid kundbesöken behöver ta. Men de upplever inte som något större problem egentligen.
– Har man kund som fått beviljat ett visst antal timmar och personalen inte räcker till får man ta in mer personal utifrån, säger Jennie Hällström.
– Man måste förstås lägga hemtjänstassistenternas turer så geografiskt smart som möjligt. Vårt distrikt är ganska stort. Och ju fler besök någon har desto mer restid blir det förstås, säger Kristin Asp.
Det längsta morgonbesöket som är registrerat här är 130 minuter för två hemtjänstassistenter. Det kortaste är på 15 minuter, men då handlar det bara om att hjälpa en person med stödstrumporna.
Johan Steinbrecher, chef för den kommunala hemtjänsten i Uppsala säger till UNT att tv-inslaget handlar om ett par incidenter i mars.
– Bakom denna schemamiss finns den mänskliga faktorn. Men 5 juni gick vi igenom alla scheman för alla i hela den kommunala hemvården och då fanns det inga omlottscheman längre, säger han.
Han medger ändå att många scheman är ganska tuffa för hemtjänstassistenterna.
– Vi har inte fått någon uppräkning för året och ändå ökar personalkostnaderna. Vi gör så gott vi kan utifrån de resurser vi har.
Fålhagen hemvård är den som fått högst betyg i kommunens kundundersökningar.
– Allt beror förstås på vilka behov kunderna har och vi måste ju följa de regler som finns när vi skriver våra scheman. Men vi vill hålla kunderna nöjda och dessutom se till att när personalen går hem för dagen är de nöjda med sin insats, säger Jennie Hällström.