Premiärtur för nya snabbtåget

Nu kan den som ska ta tåget mellan Uppsala och Sundsvall åka nya snabbtåget SJ 3000. På måndagsmorgonen gick premiärturen. Flera av passagerarna ombord var med för att kolla in nyheterna.

SJ:s nya snabbtåg på premiärtur. Första stoppet i Uppsala.

SJ:s nya snabbtåg på premiärtur. Första stoppet i Uppsala.

Foto: Anna Orring

Uppsala2012-02-07 12:02

En av dem var Jan-Erik Kaiser, det närmaste en professionell tågpassagerare man kan komma.
Han bloggar på sin egen sajt arskortguldsj.se och reser kors och tvärs i landet på heltid sedan han blev pensionär.
– Jag tycker det ser bra ut, än så länge. Jag ska gå runt och titta och ta bilder, säger han.
”Trevligt tåg men lite av Regina Plus eller X 2000 Light”, twittrade han senare.
En annan tågintresserad var femåriga Egon Olsson som reste med sin mamma Mari. Båda hans föräldrar jobbar med tågrelaterade saker, och för familjen var det inget konstigt att kliva upp i ottan för att hinna med avgången 06.23 från Stockholm.
– Bekväma platser, var hans första omdöme om nya tåget.
Men är det snabbt? Restiden mellan Stockholm och Sundsvall, den sträckan de första tre tågen sätts in på, beräknas bli likadan som med X 2000. Uppsala-Sundsvall ska ta strax under tre timmar. Tåget kan köra i 200 kilometer i timmen, samma som X 2000. Det kan inte köra lika snabbt i kurvorna, men är bättre på att accelerera.
Den stora skillnaden mot X 2000 är att det handlar om en helt annan tågmodell. SJ 3000 är ett Reginatåg, samma modell som Upptåget och en rad andra regionaltåg i landet använder. Reginatågen har visat sig klara vintervädret i Sverige relativt bra, vilket kan behövas eftersom premiären för de nya tågen sammanfaller med att vinterkylan har slagit till.
Egon Olsson får som kanske enda vanliga passagerare titta in i förarhytten hos lokföraren Björn Mickelsson. Tåget kör under Arlanda och kommer upp ur tunneln till det mörka men iskallt gnistrande landskapet söder om Knivsta.
Lokföraren gillar sin nya arbetsplats.
– En mycket modern förarmiljö. Allt är exemplariskt planerat, säger Björn Mickelsson.
Så har SJ också tagit tid på sig. Tågen beställdes redan i maj 2008, och starten har fått skjutas upp flera gånger eftersom detaljer har justerats och man skulle klara kravet på att varje tågsätt skulle provköras i 2 500 mil.
Tid som ändå använts väl, menar ombordchef Yvonne Arentoft.
– Vi har längtat efter det här tåget. Bara att ta fram serveringsvagnarna har tagit fyra år. De är minutiöst anpassade, på samma sätt som på flyget.

SJ 3000 går till en början med tre dubbelavgångar mellan Stockholm och Sundsvall. Från Uppsala avgår tåget 07.00, 13.00 och 17.00. Från Sundsvall 08.03, 12.00 och 18.02.

SJ får betala 20 miljarder kronor för 20 tågsätt. Fem har hittills levererats från tillverkaren Bombardier, varav tre är i trafik.

Tågen ska ge bättre komfort och service jämfört med
X 2000: Bredare säten, bättre rullstolsplatser, tillgång till en webbportal där man kan hyra filmer och tv-serier att titta på under resan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om