Premiär för nytt sätt att handla

Nu finns ett nytt sätt att handla mat på: att scanna varorna med mobiltelefonen. Ett system som en butik i Stabby är en av pionjärerna i Sverige med.

Redo att mobilscanna. Först ut att scanna varor med sin mobiltelefon blev Lennart Källströmer, till höger. Han får hjälp av Michael Leidefors, som är butikschef på Ica Nära Stabby.

Redo att mobilscanna. Först ut att scanna varor med sin mobiltelefon blev Lennart Källströmer, till höger. Han får hjälp av Michael Leidefors, som är butikschef på Ica Nära Stabby.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-09-09 18:00

Videon är inte längre tillgänglig

Att scanna varorna själv med självscanningsapparat har vi kunnat göra i några år. Nu kommer nästa steg: att låta den egna mobiltelefonen göra samma jobb.

– Det blir smidigare. Många använder ju redan mobilen när de handlar, de kollar recept och har inköpslistan där, säger Tore Jonsson som äger Ica Nära Stabby.

Butiken är en av nio Ica-butiker i landet som nu testar systemet. För att använda det behöver kunden ansluta sig till en app, och de varor som scannas länkas till kassan där man sedan bara behöver betala. Först ut att testa den nya tekniken blir Lennart Källströmer, som nu står och registrerar sig med hjälp av butikschefen Michael Leidefors.

– Jag har använt självscanningsapparater förut. Fungerar det med mobil vore ju det bra, säger Lennart Källströmer.

Redan för femton år sedan var butiksägaren Tore Jonsson med och testade liknande system, i samarbete med Luleå Tekniska Högskola. Men då var mobilkamerorna för dåliga. I dag är såväl människor som tekniken mogen, menar han. Tore Jonsson ser hur det ökande mobilanvändandet i butiker ändrar våra köpbeteenden, trots att köpmönster i vanliga fall är svåra att bryta.

– Många söker recept och får då hela inköpslistor i mobilen, med ingredienser man kanske aldrig annars köper. För oss butiker blir det en utmaning att ta hem alla nya varor som kunderna plötsligt efterfrågar, säger han.

Att kunderna själva scannar varorna måste spara tid åt er?

– Den tid som vi sparar i kassan på mekaniska uppgifter kan vi i stället lägga på att ge kunderna mer service ute i butiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om