Prata lagom om ditt privatliv

Kollegerna tröttnar på den som pladdrar för mycket om sitt privatliv. Tentakler och taktkänsla behövs om man inte ska göra bort sig. Alla arbetsplatser har oskrivna regler, vi tog reda på vilka de är på Bolander & co i Uppsala.

Margarethe Larshamre Sandberg, Jens Kjerulf, Eric Rubenson, Viveca Svensson och Helén Sweno på Bolander & co i Uppsala.

Margarethe Larshamre Sandberg, Jens Kjerulf, Eric Rubenson, Viveca Svensson och Helén Sweno på Bolander & co i Uppsala.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2009-03-23 08:00
Arbetsplatser har en massa outtalade informella regler. Det gäller att snappa upp dem om man vill ha bra relationer med sina kolleger. Vad som är lagom personligt är allra viktigast att känna till. Om man inte vill verka tillknäppt bör man nämligen vara personlig, bara man är det på rätt sätt. Särskilt svårt är det förstås som nyanställd.
- Man bör ligga lågt i början och anpassa sig. Om man inte pallar är mitt tips att sluta snarare än att försöka ändra på koderna, för det går inte, säger etnolog Christer Eldh.

Han forskar om koder och outtalade regler på arbetsplatser, vid Lunds universitet.
Om någon trampar i klaveret är det bäst att låta honom eller henne få veta det, tycker han. Det bästa sättet att förmedla vad som gäller är att använda humor. Med skämt kan man linda in tillrättavisningar.
- Om det är en väl fungerande arbetsplats så brukar man säga till på ett humoristiskt sätt, med ett välmenande och trevligt skämtande. Men om det inte är en väl fungerande arbetsplats bemöts man i stället med pinsam tystnad, berättar Christer Eldh.

På en del ställen där tonen är "rå men hjärtlig", måste man kunna tåla skämt som ibland är på gränsen till kränkande.
- Det är väldigt uteslutande om man inte gör det. Då blir man utfryst på ett mer eller mindre subtilt sätt, säger Christer Eldh.
I vissa fall kan människor som inte följer koderna på en arbetsplats få en särställning, utan att ingå i den närmsta gemenskapen.
- Det är en person som är lite tokig fast inte på ett provocerande sätt. Den kan det vara accepterat att driva med bakom ryggen, men inte mobba, säger Christer Eldh.

På Bolander & co är det högt i tak, bildligt talat. De är försäkringsförmedlare och skadekonsulter, ett tjugotal medarbetare i nyrenoverade lokaler mitt i centrala Uppsala.
- Vi skämtar rätt mycket med varandra. Det kan bli ganska tufft och nog låta rått för en utomstående, säger försäkringsförmedlare Margaretha Larshamre Sandberg.
Även rasistiska och sexistiska skämt kan förekomma ibland, särskilt på fredagar. Men det får inte vara plumpt eller sårande.
- Hjärtat finns alltid med, försäkrar Margaretha Larshamre Sandberg.

Lön pratar de aldrig om här. Att vara alltför privat är inte heller bra, eller att ge uttryck för extrema politiska åsikter. Men de för gärna engagerade politiska diskussioner.
De är lätta att prata med, kollegerna på Bolander & co. Samtalet drar i gång på nolltid och rullar på i ett högt tempo. När vi går igenom en lista över olämpliga samtalsämnen på jobbet, nyligen publicerad av nyhetssajten CNN, kommer de fram till att en del av dessa visst går att prata om på den här arbetsplatsen. Till exempel din medicinska bakgrund utom möjligen om det gäller psykisk sjukdom eller aids, och att man söker andra jobb såvida det inte beror på missnöje eller en konflikt. Även religion och hjärtesorger är tillåtna att ventilera.
- Vi har alla haft våra hjärtesorger och pratat om det, men man ältar det inte vid fikabordet, säger ekonomichef Helén Sweno.

Att avslöja att man går i terapi är också fullt möjligt.
- Absolut. Vi har nog varit lite av varandras terapeuter, men vi saknar en soffa här, säger Helén Sweno och skrattar.
Däremot är det inte okej att prata vitt och brett om konfidentiell jobbinformation, för då sviker man ett förtroende man fått och brister i respekt mot den det handlar om.
- Man bränner sina skepp om man går runt och sladdrar, slår försäkringsjurist Eric Rubenson fast.

Vad mer bör man undvika?
- Att fisa, svarar Helén Sweno blixtsnabbt.
Man bör också vara ren och snyggt klädd, knacka om en kollega har dörren stängd, inte avbryta ett samtal och inte ringa långa privatsamtal.
- Och man kommer inte till jobbet onykter, säger Eric Rubenson.
- Men man kan gå härifrån onykter, säger Margaretha Larshamre Sandberg och får alla att skratta.




Lär dig koderna



Följer man inte de dolda koderna på en arbetsplats riskerar man att hamna utanför gemenskapen och försämra karriärmöjligheterna. Nyhetssajten CNN publicerade nyligen en lista över vad man inte bör prata om på jobbet. Etnolog Christer Eldh kommenterar.

1. Att du varit långtidssjukskriven eller dras med andra krämpor.
- På svenska arbetsplatser får man prata om det, men inte för mycket så att man blir sina krämpor.

2. Konfidentiell jobbinformation.
- Det pratar ju folk om, oj oj oj. Men inte varsomhelst eller hursomhelst.

3. Planer på att sluta. Känslig information når lätt chefens öron.
- Bör man undvika om man inte redan har fått ett annat jobb.

4. Om du använder Facebook för att vädra din jobbfrustration, se till att kollegerna eller chefen inte läser det.
- Om man är frustrerad ska man välja sällskap att uttrycka det i.

5. Hjärtesorger, särskilt om du ständigt växlar mellan brustet hjärta och nyfunnen kärlek.
- Sina förströelser ska man inte snacka om. Men att uttrycka att man är olycklig i en relation eller olyckligt förälskad väcker sympati. Däremot ska man inte älta.

6. Politik.
- Det är bra att deklarera sin politiska ståndpunkt, det gäller i alla branscher. Men lite känsligt är det och inget man ska prata för mycket om.

7. Lön. Pengar väcker lätt avund och är kopplade till egenvärde.
- I mina fältstudier har jag aldrig hört folk prata om sina löner.

8. Religion.
- Man kan prata i generella ordalag och det är inga problem att berätta vilket samfund man tillhör. Men man bör inte bedriva väckelse på sin arbetsplats.

9. Snacka inte om vilka toppchefer du spelar golf med och hur det hjälpt dig i karriären. Kollegerna kan tvivla på dina kvalifikationer.
- Det är ingen höjdare att ge sig själv betydelse för att ha personliga kontakter.

10. Dina sessioner på terapisoffan.
- Det här pratar man inte öppet om på kafferasten. Men att man går i familjeterapi i samband med en separation är okej att nämna, utan att gå in på detaljer.

11. Bli inte alltför privat och undvik långa utläggningar om människor som dina kolleger inte känner.
- Man ska vara personlig inom vissa gränser och inte ta för stort utrymme med samtalsämnen som är ointressanta för kollegerna.

12. Rasistiska och sexistiska uttalanden.
- Äldre medarbetare kan tycka att det är kul, men de gör ofta bort sig inför yngre. Det är helt ute att koppla intelligens till hudfärg, och kön till lämplighet för olika arbetsuppgifter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om