I de banorna funderade tre elever på ekonomiprogrammet på Thoren Business School i Uppsala när de skulle starta ett UF-företag in för andra läsåret.
Förebilden var de pekskärmsvantar som nu funnits i några år.
– Då kom vi på att man skulle kunna prata i vantarna också. Efter vad vi visste fanns de inte i Sverige då, säger Henrik Liljestrand som är vd för UF-företaget som de kallar Smart Call.
Genom att söka sig fram på Internet kom de i kontakt med en agent i Kina för tillverkning. Designen tog de själva fram.
– Vi var lite skraja att vi kanske skulle bli blåsta eller att vanten inte skulle fungera, men allt har gått bra, säger Alexander Berkelind som är marknadsansvarig.
Bluetooth i mobilen är en förutsättning för att vanten ska fungera. Men sedan vanten trådlöst väl kopplats samman med mobilen är det bara att svara i lillfingret när det ringer och med högtalartummen mot örat. Vanten vibrerar också när det ringer och den har även en pekskärmsfunktion.
Det där med att vara ensamma i Sverige med vanten visade sig inte stämma riktigt.
– Under hösten ramlade det in flera konkurrenter, säger Henrik Liljestrand lite frustrerat.
Smart Call har i alla fall sålt hälften av den begränsade upplagan på 50 vantar och enligt egen utsago ligger man lägst i pris.
Och man har lärt sig en hel del vilket är huvudsyftet med ett UF-företag.
– Vi har lärt oss hur det är att driva ett företag – att hålla möten, föra protokoll, skapa kontakter, organsiera och sköta ekonomi, säger Johan Rydelius.