Prata direkt i vanten

Varför stå och böka, dra av sig vantarna och gräva fram mobilen när det ringer en kall vinterdag? Nej, bättre då att prata direkt i vanten.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-12-20 08:59

I de banorna funderade tre elever på ekonomiprogrammet på Thoren Business School i Uppsala när de skulle starta ett UF-företag in för andra läsåret.

Förebilden var de pekskärmsvantar som nu funnits i några år.

– Då kom vi på att man skulle kunna prata i vantarna också. Efter vad vi visste fanns de inte i Sverige då, säger Henrik Liljestrand som är vd för UF-företaget som de kallar Smart Call.

Genom att söka sig fram på Internet kom de i kontakt med en agent i Kina för tillverkning. Designen tog de själva fram.

– Vi var lite skraja att vi kanske skulle bli blåsta eller att vanten inte skulle fungera, men allt har gått bra, säger Alexander Berkelind som är marknadsansvarig.

Bluetooth i mobilen är en förutsättning för att vanten ska fungera. Men sedan vanten trådlöst väl kopplats samman med mobilen är det bara att svara i lillfingret när det ringer och med högtalartummen mot örat. Vanten vibrerar också när det ringer och den har även en pekskärmsfunktion.

Det där med att vara ensamma i Sverige med vanten visade sig inte stämma riktigt.

– Under hösten ramlade det in flera konkurrenter, säger Henrik Liljestrand lite frustrerat.

Smart Call har i alla fall sålt hälften av den begränsade upplagan på 50 vantar och enligt egen utsago ligger man lägst i pris.

Och man har lärt sig en hel del vilket är huvudsyftet med ett UF-företag.

– Vi har lärt oss hur det är att driva ett företag – att hålla möten, föra protokoll, skapa kontakter, organsiera och sköta ekonomi, säger Johan Rydelius.

Fotnot

Fotnot 1: UF står för Ung Företagsamhet.

Fotnot 2: Bluetooth är uppkallat efter den danske 900-talskungen Harald Blåtand som var känd för sin förmåga att ena människor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!