Pråmtransporter förslag för Enköping
genom att börja transportera biobränsle på grundgående pråmar skulle enköping kunna bilda modell för ett nytt sätt att tänka på trasnportområdet. Det säger initiativtagaren sjöentreprenören Peter Belin.
Idén kommer ursprungligen från Peter Belin, sjöentreprenör från Örsundsbro. Han var i Rotterdam i Nederländerna för ett antal år sedan och fick se hur man där använde vad som bäst kan beskrivas som flytande containrar för vattentransport över hela landet.
— Jag ställde mig frågan varför det inte skulle gå att använda vatten som transportväg i Sverige. Det är stora mängder varor och tjänster som transporteras i Mälardalsregionen. Och städerna ligger intill vattnet, så man behöver inte gräva några kanaler.
Lönsamt
Tillsammans med Ena Energi kommer Peter Belin nu att göra en kalkyl där alla kostnader är inräknade för att se om det går att få ekonomisk bärighet.
— Min bedömning är att alla typer av lågvärdigt gods — gödsel, foder, bränsle — skulle vara lönsamma att transportera på pråm. Och miljömässigt är det en enorm vinst.
Hur stora investeringar skulle man behöva göra i Enköping för att börja med den här typen av trafik?
— Man skulle kunna börja köra i morgon om man ville. Det finns inget ställe i ån som måste muddras, vilket annars skulle kräva stora investeringar. Sedan är det klart att hamnen på sikt skulle behöva putsas upp.
Frågan är dock om kommunen är redo att åter satsa på en kommersiell hamn. Det är inte mer än tre år sedan man ansåg att det inte längre var lönt att hålla hamnen i trim. Och vad som ska ske med hamnen på sikt är inte avgjort. Det finns tankar på att omvandla hela hamnen till fritidshamn.
— Till hösten kommer vi att göra en dykbesiktning i för att se vilka skador som finns och hur mycket olika alternativ skulle kosta. Därefter ska en arbetsgrupp ta ställning till vad vi vill med Enköpings hamn, säger Mats Jonsson, hamnansvarig på Enköpings kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!