I ett test som UNT lät göra kom bara hälften av breven fram inom en dag, som utlovat. Först efter två veckor var över 97 procent av breven utdelade, den andel som Postnord enligt tillståndet ska dela ut inom tre vardagar.
Varje gång som UNT har skrivit om problemen med brev som kommit på avvägar eller delats ut för sent har Postnord svarat att omorganisation och flytt har skapat problem, som dock har lösts så att det nu ska börja fungera bättre. Tidigare i våras sade Fredrik Nilsson, regionchef på Postnord, till UNT att man räknar med att postutdelningen ska fungera som det ska från andra halvan av mars.
Brevet som nu går ut till hushåll i Knivsta, Uppsala och ända upp mot Östervåla är undertecknat av Kjell Björklund, produktionsområdeschef på Postnord, ansvarig för utdelningen i Uppsala, Gotland och Enköping. Han skriver att problemen har med förändringarna i brevvolymerna att göra, vilket kräver ett förändrat arbetssätt av Postnord. ”Den förändring Postnord genomför är den klart största i vår snart 400-åriga historia”, står det bland annat i breven. Han skriver att man nu är i färd med att rekrytera personal och att problemen ska vara avhjälpta inom två–tre månader, vilket i praktiken innebär under eller efter sommaren.
Vad är det som gör att tiden för när problemen ska vara lösta har flyttats fram?
– Det har blivit bättre från mitten av mars och framåt. Men det är fortfarande så att enstaka kunder upplever att kvaliteten inte är bra. Och då måste vi titta på vad det kan bero på, säger Kjell Björklund.
Det är många som hört av sig till oss med liknande berättelser. Tar ni verkligen problemen på allvar när ni säger att det är enstaka kunder som har problem?
– Det gör vi absolut. Men varje kundärende kan se väldigt olika ut och vi försöker ta till oss vad det beror på och rätta till det om det är något i våra egna rutiner som är fel.
Är det verkligen sant att det här är den största förändringen för posten på 400 år?
– Vi sorterar automatiskt så det är utedelningsklart för brevbärarna och samordnar brev- och pakethanteringen. Kunderna kanske inte upplever det. Men för medarbetarna är det en stor förändring.
Post- och Telestyrelsen, PTS, har ett pågående tillsynsärende mot Postnord med anledning av problemen med distributionen. Enligt Olof Bjurö, enhetschef på PTS har klagomålen inte minskat, och man ser över om ytterligare åtgärder ska tas till.
Det har redan kommit reaktioner från kunder på brevet som Postnord skickar ut. En person från Uppsala skriver på twitter att det i brevlådan. samtidigt med brevet om att de ursäktar sig för bristerna i postutdelningen, låg två brev som skulle till olika grannar. "... ett hån", skriver han i sin tweet.