En läsare berättar att hon fått räkningar som skulle ha varit betalda för två veckor sedan, en annan uppger att han fick en förseningsavgift på en räkning han inte sett röken av.
Samtal av det här slaget når också Postnords kundtjänst. Sedan förra veckan har man haft en markant ökning av samtal från upprörda Uppsalabor som undrar vart deras post tagit vägen.
Men i de allra flesta fall handlar det om brev som Postnord inte hanterar, utan som delas ut av Citymail, uppger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef för Postnord i Uppsala.
– Det är förstås svårt för den enskilde att veta om det är vi eller någon annan som delar ut, jag har full förståelse för att det just nu råder förvirring.
För att veta om det är Postnord som står för utdelningen kan man kolla längst ner på brevet. Där står det Postnord med maskinskrivna bokstäver.
Ett annat krux är hur fakturor delas ut. Postnord distribuerar A-brev som delas ut nästföljande dag, däribland påminnelseavgifter. Räkningar delas ut med B-post och sköts av någon av Postnords konkurrenter Citymail eller Svensk Hemleverans.
Camilla Törnkvist medger dock att det kan ha uppstått någon dags försening i delar av postnummerområden som börjar på 752, 754 och 756.
– Vi hade lite fler sjukskrivningar än normalt i förra veckan och vissa dagar även denna vecka. Det har inneburit en dags försening men inte mer, säger hon.
anna.hellberg@unt.se