Positiva reaktioner på sänkt maxhastighet

Uppsala kommuns planer på att sänka maxhastigheten i stora delar av innerstaden till 30 km/tim välkomnas av de trafikanter som UNT pratade med på fredagen, liksom av trafikpolisen. Även Uppsalataxi har förståelse för förslaget.

Uppsala2004-06-19 00:00
Planerna att sänka maxhastigheten till 30 km/tim i stora delar av Uppsalas innerstad som UNT berättade om i går uppmuntras av trafikpolisen, som har god insyn i Uppsalatrafiken.
— Att sänka hastigheten i områden där folk rör sig är helt rätt väg att gå, vi har alltid yttrat oss positivt om det, säger Åke Löv, chef för trafikpolisen i Uppsala.

Måste tänka till
Han berättar att modellen med avskilda områden med låg maxhastighet redan införts på flera ställen i landet, och att den fungerar väl och minskar antalet olyckor och ger lindrigare trafikskador.
Men i samband med att det här systemet införs måste man tänka till kring in- och utfarterna till områdena, påpekar Åke Löv.
— Det får inte bli för stort tryck på kringlederna, så att trafikstörningar uppstår där i stället. Det kan regleras genom att ha flera in- och utfarter där det behövs.

Handlar om säkerhet
Hur reagerar bilisterna på sänkt hastighet? Finns det inte risk för missnöje?
Åke Löv tror att om man vinnlägger sig om att förklara varför åtgärden genomförs så accepterar bilisterna en 30-begränsning.
— Erfarenheter från andra kommuner i landet säger att det går bra. Och det handlar ju ändå om deras egen säkerhet.
Fredrik Nyberg, boende och bilburen i Fålhagen i Uppsala, håller med.
— Ja, det behövs nog. Som det är nu lever cyklisterna ofta farligt. Om sänkt hastighet ökar säkerheten gör det inte så mycket att man får köra lite långsammare.
Cecilia Odlind, i färd med att spänna fast dottern Clara i bilbarnstolen, ser också hon positivt på förslaget.
— Det verkar bra, det är mycket barn här i Fålhagen.

Oskyddade trafikanter
En huvudtanke med sänkt maxhastighet är att minska skadorna hos oskyddade trafikanter, fotgängare och cyklister. Kurt Nyberg som kommer cyklande på Hjalmar Brantingsgatan välkomnar en 30-gräns.
— Jättebra, då blir det ännu mera lönsamt att välja andra färdmedel än bilen i innerstaden. Och man vill gärna tömma bostadsområdena på bilar. Sedan kostar det bilisterna mindre att vara generös vid övergångsställen om de redan håller en låg hastighet.

Kanske inte på natten
Fotgängaren Ingrid Österholm har bott i Fålhagen i 44 år.
— Jag ser fram emot sänkt hastighet! Det inträffar ofta tillbud här i korsningen. Och på nätterna är det full fart med taxibilar som rusar fram.
Hur ser då taxibolagen på en maxhastighet på 30 km/tim? Svante Berg, VD för Uppsalataxi, menar att det är befogat när trafikmiljön inte tillåter högre hastigheter, om det höjer säkerheten.
— Men medan en 30-gräns kan vara motiverad på dagtid, skulle en högre hastighet kunna fungera på nätterna, när det är färre cyklister och fotgängare ute. I Gävle har de infört 30 km/tim dygnet runt, och det är kanske inte helt befogat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om