Populära ölen tillbaka i Uppsala – efter torkan

En Tiktok-trend och en trasig båt ledde till att Uppsalas pubar hade ont om den irländska stouten Guinness. Men nu verkar torkan vara över.
– Efterfrågan har ökat jättemycket, säger Ole Höglind, brand manager på Guinness.

Neil Doherty började jobba på O'Neills redan 2008. Idag äger han puben tillsammans med sin fru Jessica Lind Doherty.

Neil Doherty började jobba på O'Neills redan 2008. Idag äger han puben tillsammans med sin fru Jessica Lind Doherty.

Foto: Alexander Ekberg

Uppsala2025-01-31 20:00

Neil Doherty, som äger den irländska puben O'Neills på Dragarbrunnsgatan, minns mejlet tydligt.

– Han som jag brukar köpa Guinness av hörde av sig och sa att det kommer vara ont om det, säger Neil Doherty.

undefined
Neil Doherty sträcker en Guinness över bardisken. Som bartender sedan ung ålder är det en rörelse han säkert gjort över hundratusen gånger.

Det här var en bit innan jul, och enligt återförsäljaren skulle det bara vara torrt i en till två veckor. Men det dröjde längre än så. I nästan två månader fanns det begränsningar på hur mycket Guinness krögare runt om i landet fick köpa.

– De som jag beställer öl av har aldrig sagt det tidigare.

undefined
Både Sirius och den klassiska Dublin-baren Temple Bar ryms på O'Neills väggar.

Neil Doherty är född på Irland och har bott där större delen av sitt liv. Han minns därför ett tidigare tillfälle då det irländska bryggeriet fått svårt att möta efterfrågan. Då handlade det om att kunder runt om i världen slarvat med att skicka tillbaka sina kegs, alltså tunnorna som ölen levereras i.

undefined
O'Neills ligger på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala.
undefined
Några timmar innan öppning är det desto lugnare inne på O'Neills.

– Jag tänkte att det kunde vara samma sak den här gången. Men sen hörde jag om Tiktok-trenden, "splitting the G", säger han.

Att "split the G" går ut på att man med den första klunken av sin öl ska nå ner till Guinness-loggan, så att drycken delar g:t itu. På Irland har det varit en grej i flera år, men i fjol blev det hela en trend på Tiktok. Och det märktes – och märks – på Uppsalas pubar.

undefined
För att "split the G" ska man, som uttrycket förtäljer, dela g:t i loggan itu.

– Nu för tiden ser jag ofta grupper av människor i 20-årsåldern som kommer in och beställer varsin Guinness, och det har definitivt med Tiktok-grejen att göra, säger han.

Och Tiktok-trenden har inneburit ett ordentligt uppsving för Guinness. Totalt har försäljningen av den irländska stouten ökat med 27 procent i Uppsala 2024 jämfört med 2023. Men anledningen till att det knappt gick att få tag på en Guinness i Uppsala kring årsskiftet var inte bara trenden, enligt Ole Höglind på Guinness.

– Det var också en leveransbåt som gick sönder i december, så den satt fast i nästan en och en halv månad, säger han.

Hur mycket har sociala medier bidragit till bristen?

– Det har ökat intresset. Sen har kändisar lagt upp bilder med Guinness också, till exempel Kim Kardashian. Många kunder säger att efterfrågan bland yngre kvinnor har ökat.

Efterfrågan ökar alltså – och så även kraven från kunderna. Neil Doherty förklarar att många irländare låter bartendern höra det ifall de har hällt upp Guinnessen på fel sätt. Men nu kan bartenders få skäll även utanför Irland om upphällningen inte håller måttet, enligt honom.

– Som irländare och pubägare så kommer jag se till att du får en ordentligt upphälld öl. Det är en hederssak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!