Populär träning i trafiksäkerhet på mc
Bengt Karlsson hade ingen tanke på körlektioner när han började köra mc. Mc-kort fick han på köpet när han tog körkort. Vägverket har varnat för att dessa förare blir vanligare i olycksstatistiken. Men Uppsala är lyckligt lottat med prestigelösa övningar på gokartbanan Rörken.
Sveriges motorcyklisters centralorganisation, SMC, i Uppsala län har i flera år arrangerat fortbildningskvällar i broms- och kurvteknik. På Rörkens gokartbana vid Hovgården är det rusning till måndagarnas övningar.
Inte tänkt på säkerhet
Trots semestertid och en jätteregnskur alldeles nyss är det överfullt inne i startfållan. Bengt Karlsson från Uppsala får stoppa tillbaka körkortet i plånboken och nöja sig med att titta på i kväll.
Han tog körkort för bil 1968. För fyra år sedan, när han såg allt fler människor börja köra motorcykel, tog han själv steget ut.
— Men jag gjorde inte som man borde: gå i körskola. Jag gick direkt till handlare och började provköra. Det skulle jag aldrig göra i dag och jag rekommenderar inte någon att göra det! säger han.
Han hade nog egentligen inte tänkt så mycket på säkerhet, säger han, men han insåg snart att det inte var så lätt.
Hur skulle du argumentera mot någon som inte tycker att körlektioner är nödvändigt om man redan kan köra bil?
— Vad ska man säga? Man riskerar så mycket: sitt och andras liv. Förstöra motorcykeln är det lindrigaste man kan göra, säger Bengt Karlsson.
Han tror att Vägverkschefen kan ha rätt i att många av dem som skaffar motorcykel i medelåldern är en riskgrupp. Det är svårt att ta sig till en trafikskola, tror han.
— Man kanske skäms för att erkänna att man inte kan när man ser att yngre människor klarar av det, funderar han.
Hit till Rörken är det en helt annan sak att komma. Här handlar det om att utvecklas och lite att visa upp sig. Det upplevs inte alls som en körskola, menar Bengt Karlsson.
Förarna delas upp i fyra olika nivåer, som kör tillsammans med instruktörer som hela tiden ger feedback, mestadels i form av frågor.
Vad är det förarna lär sig här?
— Att köra motorcykel, säger Svante Jonsson, en av instruktörerna.
Kan de inte det?
— Nej! säger han kort och ler.
— De ska lära sig köra på ett säkrare sätt. Förhoppningsvis lyckas vi smyga in lite riskmedvetenhet, säger kollegan Josef Löwner.
— Det är inte viktigast att bli bättre, utan mer medveten om gränsen av sin förmåga.
Om de utpekade medelålders männen säger Svante Jonsson att "tidigare var riskgruppen i media yngre sporthojsåkare".
— Men alla bör tänka extra noga om de fått körkort på köpet: Då ska man börja med att gå en kurs, så att man lär sig hantera hojen. Vi lär mer ut till dem som redan kan den grundläggande hanteringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!