Att värmen påverkar handeln märks runt om i butikerna. På Clas Ohlson har folk köat under morgonen för att få tag i fläktar. Nils Tynelius köper en av deras sista fläktarna på onsdagen.
– Det är svårt att sova när det är trettio grader så sammanlagt har jag köpt tre stycken till sovrummen, säger Nils Tynelius.
Fläktar av alla sorter går åt. Vid lunchtid brukar de ta slut trots att nya leveranser kommer dagligen och butiken säljer runt 300 fläktar varje dag. Utomhus värmer solen och Charlotte Grip passar på att ta en glass. Hon gillar sorbet och äter glass någon gång i veckan under sommaren. Annars passar hon på att svalka sig med vatten och äta jordgubbar. Hon sitter i skuggan vid ån och njuter av sin hallonsorbet. Och hon är inte ensam om att gilla glass.
– Jag känner av att det är mer kunder i år jämfört med föregående år, fast det egentligen är lågsäsong och många lämnar stan, säger Ali Rashid, som jobbar i glasskiosken vid Skolgatan.
Även på Coop Konsum Västertorg har man märkt av hettan. Försäljningen av drycker har ökat med 35 procent de första veckorna i juli jämfört med samma period förra året.
– Både läsk- och vattenförsäljningen sticker iväg i början på sommaren. Men när det blir tropiskt och runt 30 grader så ökar inte läsken mer utan då är det vatten som går hem hos folk, säger Åke Lindh, butikschef på Coop Konsum Västertorg.
När UNT söker Spendrups med frågor kring sommarens försäljningssiffror får vi beskedet att inga sådana siffror finns för i år men att de är på väg. De kan bara uttala sig i generella ordalag.
– Vädret och en bra sommar kan göra att vi ökar vår försäljning med cirka 20 procent, säger Katarina Jansson, informatör på Spendrups.