Det var i söndags som Johanna, som inte vill uppge sitt efternamn, handlade på livsmedelsbutiken Nelins i Uppsala. Hon skulle laga pulled beef och lade en förpackning märkt med "ursprung:Sverige" i varukorgen. När köttet var i ugnen läste hon mer noggrant på förpackningen. Längre ner på etiketten stod det att köttet var uppfött, slaktat och styckat i Polen.
– Det kändes ju inte bra, inte minst med tanke på att det nyligen varit en skandal med sjukt kött från just Polen, säger hon.
Johanna blev upprörd. Hon brukar alltid köpa svenskt kött och blev orolig för sina barns skull.
– Jag tänkte "vad ska jag göra nu, kasta köttet?". När jag ringde butiken garanterade personalen att det verkligen är svenskt kött så jag väljer att lita på det, säger hon.
Kim Fredriksson är butikschef på Nelins. Att köttet blivit felmärkt är beklagligt och beror på att man glömt dubbelkolla etiketten när köttet förpackades, säger han.
– Det är ju inte bra, om vi säger så. Jag förstår att man blir orolig men att det är svenskt kött, det vet vi. Vi säljer nästan inget utländskt kött som vi förpackat själva.
När köttet kommer från leverantören till butiken får det en så kallad PLU-kod, baserat på vilken typ av vara det är. När butikspersonalen ska skriva ut etiketter matar de in både PLU-koden och ett landsnummer. I det här fallet hade landsnumret inte bytts efter förra vägningen, berättar Kim Fredriksson.
Kan du förstå att kunder blir oroliga?
– Absolut. Även om vi vet att köttet verkligen är svenskt så byter vi varan eller ger pengarna tillbaka om kunden är orolig.
Men Johanna berättar om ett annat bemötande. När hon kontaktade butiken ville hon först byta köttet.
– Men det fick jag inte. Då sa jag att jag tänkte anmäla det här till Livsmedelsverket. Och då gick det plötsligt bra att lämna tillbaka köttet, säger hon.
Så ska det inte gå till, menar butikschefen.
– Det är klart vi ska låta kunderna byta eller få pengarna tillbaka, säger Kim Fredriksson.
Vad händer nu?
– Vi ser över våra rutiner och jag har informerat personalen om vad som hänt. Jag har också varit i kontakt med vår vågleverantör för att se om det går att undvika liknande problem i framtiden.
Butikschefen säger att det rör sig om ett mindre parti grytbitar som varit felmärkta och att ingen mer än Johanna hört av sig för att klaga.