I ett inlägg på Facebook skriver Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd, att han på förekommen anledning vill deklarera att "Moderaterna i Uppsala kommer inte stödja planerna på att stänga av Kungsgatan i Uppsala för biltrafik. Vi tror på bilen som en frihetssymbol som skapar tillgänglighet, tillväxt och som är säker och hållbar!"
Fredrik Ahlstedt säger att han inte har sett någon skriven handling om det än, men att ett förbud mot privatbilar på Kungsgatan i flera sammanhang har presenterats på olika möten.
– Jag såg en powerpointdragning av det på ett möte med fastighetsägarna i city. Det var då jag skrev Facebookinlägget. Jag har sagt hela tiden till Erik (Pelling) att det kommer inte Moderaterna att ställa sig bakom, säger han.
Enligt Rickard Malmström (MP) håller förvaltningen på att ta fram ett underlag som beskriver hur genomfartstrafiken för personbilar kan minska på Kungsgatan.
– Det ska vara fortsatt tillgänglighet till stan med bil samtidigt som man motverkar att de som inte har något ärende till city åker på Kungsgatan, säger Rickard Malmström (MP).
Hur ska det gå till, det går inte att identifiera vilka av bilarna som har ett ärende i city och inte?
– Jag har inte för avsikt att prata om åtgärderna förrän förslaget kommer. Jag har inte detaljerna klara nu. Men jag är säker på att det kommer att gå att lösa, säger Rickard Malmström.
Bakgrunden är ett beslut som togs i gatu- och samhällsmiljönämnden i somras. Samtidigt som Region Uppsala fick en fortsatt tidsbegränsad dispens att köra bussar som inte klarar dagens miljökrav fram till 30 juni 2022 beslutade nämnden att ta fram ett beslutsunderlag för hur genomfartstrafiken kan begränsas på Kungsgatan.
Skälet till det är att kommunen i flera år haft svårt att klara miljökraven för ren luft på Kungsgatan. Uppsalaluften har i flera år varit värst i landet. Under 2020 ledde pandemin till att luften på Kungsgatan var bättre än på många år. För första gången på länge klarade kommunen EU:s tvingande miljönormer. Däremot räckte minskningen av utsläppen inte för att nå de svenska miljömålen.
En utredning som blev klar för ungefär ett år sedan pekade ut busstrafiken som det största problemet. Men en elektrifiering av hela UL:s bussflotta skulle dock inte vara tillräcklig för att nå miljömålen. Även andra dieselfordon släpper ut kväveoxider som bidrar till att miljökraven inte nås. Att införa den strängaste miljözonen som innebär att bara fordon som drivs av el och biogas får köra på Kungsgatan skulle räcka.
Ett problem är dock att UL i den pågående upphandlingen av regionbusstrafiken har ställt krav som innebär att inte heller framtidens bussar kommer att klara en sådan miljözon. Då kan kommunen hamna i en liknande situation som den i somras så man såg sig nödgad att godkänna en dispens från miljökraven eftersom UL i den förra upphandlingen inte ställt tillräckligt hårda miljökrav.
Fredrik Ahlstedt säger att Moderaterna reserverade sig mot dispensen för busstrafiken och kommunen borde ställa hårdare krav på UL.
– Det har även varit andra förslag uppe, redan när jag var ordförande i UL, att skapa bytesnoder i Rosendal och Gränby så att regionbussarna inte behöver köra in till resecentrum, säger Fredrik Ahlstedt.
Hur vill ni klara luften på Kungsgatan, utredningen visade att det inte räcker med åtgärder mot bussarna?
– Vår bedömning är att det räcker, säger Fredrik Ahlstedt.