Politisk majoritet bekräftar stöd för gåfartszon

Miljöpartiet, socialdemokraterna och vänsterpartiet i Uppsala står eniga bakom idéerna på gåfartzon och mycket långsam trafik i vissa delar av centrala Uppsala. Men vilka gator som ska omfattas av förslaget är en öppen fråga.

Uppsala2004-08-31 00:00
I går kom det omdebatterade förslaget om gåfartzon upp till diskussion i Uppsala kommunfullmäktige.
— Jag vill i det längsta tro att socialdemokratrerna inte ställer upp på den politik som Niclas Malmberg redovisat i massmedia, sa Allan Eriksson (m).
Han syftade på miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg som i bland annat UNT berättat om planer på en gåfartzon som skulle kunna innebära att trafiken rör sig i högst tio kilometer i timmen.
När UNT i går stämde av frågan med kommunalråden Britt Löfgren (v) och Lena Hartwig (s) gav de entydigt beskedet att de är för gåfartzon och att det kommer att innebära mycket låga hastigheter, det vill säga vad som kallas "trafik på de gåendes villkor".
Exakt vilket område som kan bli föremål för gåfart och vilken maxfart det då blir frågan om ville de inte precisera.
— Inriktningen är klar men jag vill inte göra något politiskt ställningstagande innan jag sett den utredning som gatukontoret ska ta fram, säger Britt Löfgren.

Dragarbrunnsgatan
Nyligen uttalade gatukontorets ordförande Hilde Klasson (s) att det endast är Dragarbrunnsgatan som kan bli föremål för gåfart. Men Lena Hartwig (s) poängterar att s-gruppen i fullmäktige inte gjort något sådant ställningstagande.
Planerna på gåfartzon har fått kritik från affärsidkare i centrala Uppsala.
— Genom förslaget på gåfartzon vill vi underlätta för handeln, framhåller Britt Löfgren och tillägger att få vill shoppa längs Kungsgatan med dess snabba trafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om