Polischef: Förbjud epa-traktorer

I Knivsta blev polisen frånkörd av en "epa-traktor" i 140 kilometer i timmen. Nu vill polisens trafikchef i region mitt förbjuda fordonen.

Arkivbild från 2012 på ungdomar i epa-traktorer.

Arkivbild från 2012 på ungdomar i epa-traktorer.

Foto: Lars Gunnarsson

Uppsala2015-09-07 18:39

För att få köra en "epa-traktor", eller a-traktor som det heter sedan 1975, krävs att du är minst 15 år fyllda och har ett godkänt mopedkörkort. En a-traktor får max framföras i 30 kilometer i timmen – en gräns som allt för ofta överstigs. Dessa fordon utgör en stor fara på vägarna och borde förbjudas, menar polisens trafikchef i region mitt.

LÄS MER: A-traktor körde i 140 km/h

LÄS MER: Polisen har hittat "super-epan"

– Epa-traktorn, eller a-traktorn, härstammar från tiden efter andra världskriget. När jordbruket behövde moderniseras så köpte många på sig överskottsmaterial i form av pickupper eller bilar för att bygga om dem till traktorer som kunde användas inom jordbruket. Men nu har de tjänat ut sitt syfte och används snarare som lekfordon för ungdomar, säger Mats Östman.

I Uppsala län finns 769 a-traktorer och gamla epa-traktorer registrerade. Och bara i sommar har det skett två incidenter med a-traktorer inblandade. I juli blev en mc-polis frånkörd av en sådan traktor i 140 kilometer i timmen. Och i Järlåsa i juni upptäckte polisen en a-traktor som färdades i 90 kilometer i timmen. När polisen sedan försökte stanna fordonet så gjorde den 17-åriga föraren flera utfall i försök att preja polisbilen. Biljakten pågick under cirka tio minuter innan föraren saktade in och kunde gripas.

– Vi har haft flera fall i regionen och vi får ofta in samtal om personer som blir omkörda av a-traktorer i höga hastigheter, säger Mats Östman.

En a-traktor är fri från årlig kontrollbesiktning och behöver alltså inte bemöta de krav som vanliga personbilar gör.

– De kan rulla på år efter år utan kontroll – det är inte direkt så att plyschtärningarna behöver besiktas. Fordonen har dessutom en stel bakaxel och oftast sitter det en oerfaren förare bakom ratten. De är inte lämpliga att framföras i hastigheter upp mot 100 kilometer i timmen. Jag förstår inte riktigt varför de finns kvar, säger Mats Östman.

Som förare av en olovlig a-traktor kan man dömas för olovligt körning vilket oftast resulterar i böter. Men även lämpligheten för att ta exempelvis b-körkort i framtiden kan ifrågasättas.

– Jag vet att det förs diskussioner på trafikverket huruvida det ska införas krav på årlig besiktning. Det kan vara ett steg i rätt riktning, men jag förstår inte riktigt varför de ska finnas kvar. Jag är medveten om att de är användbara för ungdomar på landsbygden – men det tjänar inte längre sitt huvudsakliga syfte att användas inom skogs- eller jordbruk, säger Mats Östman.

Vad har du mött för reaktioner kring detta?

– Det är en fråga som engagerar väldigt många och jag har fått kommentarer från personer som är väldigt upprörda. Är det så att majoriteten tycker att dessa fordon är lämpliga så får jag helt enkelt finna mig i det, säger Mats Östman.

FAKTA

De ”äkta EPA-traktorerna” är ett uttryck som syftar på de äldre som registreringsbesiktigats före 31 mars 1975. De går inte att registrera i dag men är möjliga att använda i besiktningsdugligt skick. Den som blir ertappad med att ha fuskat med utväxlingen på en sådan traktor, får finna sig i att inställa sig till registreringsbesiktning och då ombyggd som A-traktor, vilket kraftigt försämrar värdet på traktorn, då det blir en A-traktor utan fjädring.

A-traktorn är befriad från årlig kontrollbesiktning, till skillnad från epa-traktorn som ska besiktigas precis som en personbil.

Skillnaden mellan EPA- och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10% medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande. Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förare får dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behållas men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsäten inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!