För att få köra en "epa-traktor", eller a-traktor som det heter sedan 1975, krävs att du är minst 15 år fyllda och har ett godkänt mopedkörkort. En a-traktor får max framföras i 30 kilometer i timmen – en gräns som allt för ofta överstigs. Dessa fordon utgör en stor fara på vägarna och borde förbjudas, menar polisens trafikchef i region mitt.
LÄS MER: A-traktor körde i 140 km/h
LÄS MER: Polisen har hittat "super-epan"
– Epa-traktorn, eller a-traktorn, härstammar från tiden efter andra världskriget. När jordbruket behövde moderniseras så köpte många på sig överskottsmaterial i form av pickupper eller bilar för att bygga om dem till traktorer som kunde användas inom jordbruket. Men nu har de tjänat ut sitt syfte och används snarare som lekfordon för ungdomar, säger Mats Östman.
I Uppsala län finns 769 a-traktorer och gamla epa-traktorer registrerade. Och bara i sommar har det skett två incidenter med a-traktorer inblandade. I juli blev en mc-polis frånkörd av en sådan traktor i 140 kilometer i timmen. Och i Järlåsa i juni upptäckte polisen en a-traktor som färdades i 90 kilometer i timmen. När polisen sedan försökte stanna fordonet så gjorde den 17-åriga föraren flera utfall i försök att preja polisbilen. Biljakten pågick under cirka tio minuter innan föraren saktade in och kunde gripas.
– Vi har haft flera fall i regionen och vi får ofta in samtal om personer som blir omkörda av a-traktorer i höga hastigheter, säger Mats Östman.
En a-traktor är fri från årlig kontrollbesiktning och behöver alltså inte bemöta de krav som vanliga personbilar gör.
– De kan rulla på år efter år utan kontroll – det är inte direkt så att plyschtärningarna behöver besiktas. Fordonen har dessutom en stel bakaxel och oftast sitter det en oerfaren förare bakom ratten. De är inte lämpliga att framföras i hastigheter upp mot 100 kilometer i timmen. Jag förstår inte riktigt varför de finns kvar, säger Mats Östman.
Som förare av en olovlig a-traktor kan man dömas för olovligt körning vilket oftast resulterar i böter. Men även lämpligheten för att ta exempelvis b-körkort i framtiden kan ifrågasättas.
– Jag vet att det förs diskussioner på trafikverket huruvida det ska införas krav på årlig besiktning. Det kan vara ett steg i rätt riktning, men jag förstår inte riktigt varför de ska finnas kvar. Jag är medveten om att de är användbara för ungdomar på landsbygden – men det tjänar inte längre sitt huvudsakliga syfte att användas inom skogs- eller jordbruk, säger Mats Östman.
Vad har du mött för reaktioner kring detta?
– Det är en fråga som engagerar väldigt många och jag har fått kommentarer från personer som är väldigt upprörda. Är det så att majoriteten tycker att dessa fordon är lämpliga så får jag helt enkelt finna mig i det, säger Mats Östman.